بزرگـــــراه

چگونه منصبط باشیم و چطور آن را ارتقا دهیم؟

چگونه منصبط باشیم و چطور آن را ارتقا دهیم؟

به نظر شما چرا برخی افراد در زندگی‌شان منظم هستند و به قول معروف دیسیپلین دارند، اما برخی دیگر اینگونه نیستند؟

منضبط بودن یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که می‌توانیم در زندگی داشته باشیم اما چگونه می‌توان آن را به‌دست آورد و تقویت کرد؟

 

تعریف منضبط بودن؟ (Self-discipline)

تعریفش ساده است: داشتن قابلیتِ انجام‌دادن کاری که هم‌اکنون واقعا باید انجام بدهیم! یعنی به جای اینکه به دنبال راحتی باشیم، بتوانیم سختی‌هایی تحمل کنیم که در دراز مدت برایمان نتیجه‌بخش است.

مغز ما دوست دارد کمترین انرژی ممکن را مصرف کند و به همین خاطر از انجام کارهای دشوار طفره می‌رود و در نتیجه به انجام کارهای ساده و آشنا تمایل داریم.  بنابراین بعد از چند دقیقه یادگیری، ترجیح می‌دهیم سراغ بازی یا چرخیدن در شبکه‌های اجتماعی برویم.

در چنین شرایطی باید به خودمان یادآوری کنیم آن فشاری که در لحظه تحمل می‌کنیم، موجب پیشرفت‌مان است و با کمی تمرین به جایی می‌رسیم که از چالش‌ها و دشواری‌ها لذت می‌بریم. اما چگونه به این مرحله برسیم؟

یک راهکار موثر این است که چند فعالیت نسبتا دشوار اما در عین حال نه‌چندان پیچیده را انتخاب کنیم و تلاش کنیم دائما آنها انجام دهیم. با این کار کم کم ذهن‌مان را برای تحمل سختی‌های بزرگ‌تر آماده می‌کنیم:

چند مثال:
- به جای آسانسور از پله استفاده کنیم.

- در کلاس ورزشی ثبت‌نام کنیم که صبح زود برگزار می‌شود.

- اتومبیل را در فاصله‌ای نسبتا دور از مقصد پارک کنیم و چند دقیقه پیاده‌روی کنیم.

- هر روز تخت‌خواب‌مان را مرتب کنیم.

- دوش آب سرد بگیریم.

همانطور که ملاحظه می‌کنید، میزان دشواری این کارها زیاد نیست. اما کم کم ذهن‌مان را برای تحمل دیگر انواع سختی‌ها آماده و تصویر ذهنی‌مان را اصلاح می‌کند.

در پایان این جمله وارن بافِت، سرمایه‌گذار و اقتصاد‌دان مشهور را هم فراموش نکنید که می‌گوید: «لازم نیست نسبت به دیگران باهوش‌تر باشیم. فقط کافی است نسبت به دیگران منضبط‌تر باشیم.»

 

دکتر علی‌اصغر هنرمند

 

تگ ها: منضبط‌تر باشیم ذهنی‌مان را اصلاح می‌کند تحمل سختی‌های بزرگ‌تر از چالش‌ها و دشواری‌ها لذت می‌بریم منضبط بودن چرا منضبط نیستیم و چگونه آن را اصلاح کنیم؟
اشتراک‌گذاری:
۱۱۹۵

نظرات (۰)

نظر بدهید

مشاهده همه آخرین مطالب بزرگراه

کورس‌های ارتقای بهره‌وری:

مطالب مرتبط