بزرگـــــراه

سال جدید تحصیلی و برنامه‌ریزی برای استفاده مفید از زمان

سال جدید تحصیلی و برنامه‌ریزی برای استفاده مفید از زمان

سال جدید تحصیلی شروع شده و طبق معمول تمرکز اغلب افراد روی چیزهایی مانند تهیه لوازم‌التحریر، لباس، کیف و… است. در کنار آن باید عادات تازه‌ای هم در خود یا فرزندان‌مان ایجاد کنیم: شب‌ها زودتر بخوابیم تا بتوانیم صبح به‌موقع بیدار شویم، از شبکه‌های اجتماعی کمتر استفاده کنیم و…

البته همه‌ی اینها مهم هستند، اما بخش مهمی که اغلب افراد از آن غافل می‌شوند، یک «برنامه‌ریزی» درست برای استفاده مناسب از زمان‌شان است و این مشکل در همه سطوح دیده می‌شود: از دانش‌آموزان و دانشجویان گرفته، تا افرادی که مشغول کار هستند.

متاسفانه تمرکز سیستم آموزشی فعلا روی چیزهای دیگری است و «مدیریت زمان» و استفاده مفید از وقت جزو اولویت‌های آموزشی‌مان قرار ندارد. این در حالی است که پیشرفت‌های فناوری چند سال گذشته ابزارهای بسیار مفیدی از جمله تقویم‌های الکترونیکی را در اختیارمان قرار داده که با کمک آنها می‌توانیم بسیار موثرتر از گذشته از زمان‌مان استفاده کنیم.

چگونه از تقویم الکترونیکی استفاده کنم؟
برای این کار قبلا یک دوره آموزشی کوتاه تهیه کرده‌ام که مشاهده‌اش کمتر از ۳۰ دقیقه از زمان‌تان را می‌گیرد و بزرگراه هم ثبت‌نام آن را تا هفتم مهر رایگان کرده است. به لینک زیر مراجعه کنید و هنگام ثبت‌نام از کد تخفیف MEHR1402 استفاده کنید:

https://bozorgraah.com/course/e-calendar-basics

چند گام عملی برای استفاده موثر‌ از تقویم الکترونیکی:
اکنون که اصول استفاده از تقویم الکترونیکی را آموخته‌ایم، نوبت ثبت‌ کارها رسیده و برای شروع، چهار گام اولیه را پیشنهاد می‌کنم:

گام اول: ثبت کلاس‌ها و فعالیت‌های جانبی
ابتدا برنامه کلاس‌های مدرسه، دانشگاه‌ یا جلسات ثابت‌تان را در تقویم ثبت‌کنید و در کنار آن دیگر فعالیت‌های جانبی مانند کلاس ورزش و… را هم فراموش نکنید.

گام دوم: برنامه ریزی برای دیگر زمان‌ها
اکنون که برنامه‌‌‌های ثابت را درج کردیم، نوبت برنامه‌ریزی برای دیگر زمان‌ها است. روشی به نام time blocking وجود دارد که در آن تمام جزییات فعالیت‌های روزانه را در تقویم‌مان ثبت‌ می‌کنیم. این روش برای برخی افراد بسیار موثر است و سبب افزایش قابل توجه بهره‌وری خواهد شد.

به طور کلی هرچقدر جزئیات بیشتری مشخص کنید، احتمال انجامش را بیشتر خواهید کرد. برای مثال در تصویر بالا ساعات خاصی به مطالعه اختصاص پیدا کرده است. اما می‌توانید جزییات هر مطالعه را هم ثبت کنید و دقیقا برای خودتان مشخص کنید که مثلا یکشنبه عصر قصد مطالعه‌ی چه مبحثی را دارید.

گام سوم: ویجت تقویم را در صفحه اصلی موبایل‌تان قرار دهید
ویجت تقویم را در هوم اسکرین موبایل‌تان قرار دهید تا به محض آنلاک کردن موبایل، تقویم اولین چیزی باشد که جلوی چشم‌تان قرار می‌گیرد. تلاش کنید خودتان را به استفاده‌ی روزانه از تقویم عادت دهید.

گام چهارم: برای تقویم‌تان اهمیت قائل شوید!
زمان شما مهم‌ترین دارایی‌تان است. استفاده از تقویم سبب می‌شود که با یک نگاه بفهمید زمان‌تان را چگونه صرف می‌کنید. پس برای آن اهمیت زیادی قائل شوید. در کنار آن فراموش نکنید که از «بازه‌های تمرکز»‌ به هر قیمتی حفاظت کنید. برای مثال زمان‌هایی که به مطالعه و یادگیری اختصاص داده‌اید، «بازه‌های تمرکز» به حساب می‌آیند و هیچ چیز نباید مانع آنها شود. در این اوقات تمام حواس‌پرتی‌ها (از جمله نوتیفیکیشن‌های موبایل) را قطع کنید.

فراموش نکنید که تلفن‌های هوشمند با هدف افزایش بهره‌وری طراحی شده‌اند، اما اکنون خودشان به مهم‌ترین ابزارهای تلف‌کردن وقت‌مان تبدیل شده‌اند! هرچند هنوز دیر نشده و می‌توانید از تلفن‌تان استفاده‌های مفید هم داشته باشید…

علی‌اصغر هنرمند

تگ ها:
اشتراک‌گذاری:
۱۶۷۶

نظرات (۰)

نظر بدهید

مشاهده همه آخرین مطالب بزرگراه

کورس‌های ارتقای بهره‌وری:

مطالب مرتبط