بزرگـــــراه

آزمون برای «نمره» یا ابزاری برای «کمک به یادگیری»؟

آزمون برای «نمره» یا ابزاری برای «کمک به یادگیری»؟

وقتی صحبت از آزمون می‌کنیم، ذهن همه به سوی امتحان و نمره‌ معطوف می‌شود. تقریبا در تمامی مقاطع آموزشی و حتی کلاس‌های مهارتی شما با نوعی آزمون مواجه هستید. هدف اغلب آنها هم سنجش میزان یادگیری افراد از یک مبحث خاص است و آنقدر روی این موضوع تاکید شده که همه (شامل مدرسین و شرکت‌کنندگان) فکر می‌کنیم کسب نمره بالا به معنی مهارت و دانش بالا است.

از طرف دیگر می‌دانیم این یک تصور کاذب است و کسب نمره‌ خوب مساوی با دانش و مهارت کافی نیست. به همین خاطر انتقاد‌های زیادی به سیستم‌های آزمون‌محور وارد می‌شود که نمره را ملاک قرار می‌دهند.

اما فراموش نکنیم تحقیقات متعدد نشان‌ داده تمرین به‌یاد آوردن مباحث آموزشی (Retrieval Practice) یکی از قدرتمند‌ترین روش‌های آموزشی است که مثال‌های آن شامل برگزاری کوییز یا استفاده از فلش‌کارت‌ است. حتی پژوهش‌های متعدد نشان داده این روش نسبت به مرور مجدد محتوای آموزشی قدرتمند‌تر عمل می‌کند که در ادامه یک موردش را هم مثال می‌زنیم اما نکته اینجاست که هنگام استفاده از این روش نباید به دنبال انتقاد و سطح‌بندی باشیم. این کوییز‌ها برای افزایش «عمق یادگیری» هستند و با این کار سه مزیت مهم به‌وجود می‌آید:

۱- وقتی با تست و کوییز از افراد سوال می‌پرسیم، خیلی سریع متوجه می‌شوند که نقاط ضعف و قوت‌شان در آن مبحث کجاست و می‌توانند روی آنها کار کنند.

۲- اکثر افراد با مطالعه یا مشاهده ویدیوی آموزشی از یک مبحث، دچار تصور کاذب می‌شوند که موضوع را یادگرفته‌اند. اما در واقعیت اینگونه نیست. وقتی دانسته‌ آنها مورد محک قرار می‌گیرد، تازه متوجه می‌شوند که به موضوع تسلط ندارند.

۲- پرسیدن سوال سبب می‌شود بین دانسته‌های قبلی و جدید در مغز ارتباطات جدیدی شکل بگیرد و در آینده به‌یادآوردن آنها راحت‌تر باشد.

در اینجا بد نیست یک تحقیق جالب انجام شده را نیز با هم ببینیم: یک مبحث آموزشی در دو کلاس مختلف به دانش‌آموزان دبیرستانی در ایالت ایلینوی آمریکا آموزش داده شد. در کلاس اول در طول ترم سه بار از دانش‌آموزان در مورد آن مبحث کوییز گرفته شد و در کلاس دیگر سه بار مبحث توسط مدرس مرور شد.

در پایان ترم از دو کلاس امتحان گرفته شد: میانگین نمره دانش‌آموزان کلاس اول A بود و میانگین کلاس دوم C.


افزایش یادگیری در آموزش مجازی:

در آموزش‌های مجازی ضبط شده هم امکان مطرح کردن کوییز و آزمون در دسترس شما است. سامانه بزرگراه نیز چنین امکانی را در دسترس شما قرار داده است. ضمن اینکه در بزرگراه به صورت ویژه چنین امکانی دیده شده و شما می‌توانید پرسش‌های کمک آموزشی ایجاد کنید که مثلا بعد از هر اسلاید، از شرکت‌کنندگان پرسش‌هایی بپرسید و پس دریافت جواب، یک پاسخ تشریحی هم در اختیارشان قرار دهید که تاثیر فوق‌العاده‌ای روی افزایش کیفیت آموزش دارد.

در وبینارها و کلاس‌های آنلاین هم می‌توانید همزمان با تدریس، از شرکت‌کنندکان سوال بپرسید و اتفاقا یکی از مزایای آموزش آنلاین همین است که امکان طرح کوییز به صورت زنده و در کلاس‌های آنلاین هم در دسترس شما است.

می‌دانیم که طراحی کوییز و پرسش کمی وقت بیشتری از شما به عنوان مدرس خواهد گرفت، اما باور کنید از نظر آموزشی تاثیر بسیار زیادی روی ذهن شرکت‌کنندگان برجای می‌گذارد و ارزشش را دارد. یک تحقیق دیگر در سال ۲۰۱۰ نشان داده که مطرح کردن پرسش بلافاصله بعد از هر مبحث درسی، سبب می‌شود که افراد اطلاعات را ۵۰ درصد بیشتر به خاطر داشته باشند. 

بنابراین قویا پیشنهاد می‌کنیم بعد از هر مبحث آموزشی (ویدیویی، متنی، کلاس آنلاین و…) چند پرسش کمک آموزشی قرار دهید و از روش Retrieval Practice برای افزایش عمق یادگیری بهره‌بگیرید.

اطلاعات بیشتر:

Education Corner

Make it Stick

 

 

تگ ها: امتحان آزمون آزمون کمک آموزشی عمق یادگیری Retrieval Practice
اشتراک‌گذاری:
۱۰۵۵

نظرات (۰)

نظر بدهید

مشاهده همه آخرین مطالب بزرگراه

کورس‌های ارتقای بهره‌وری:

مطالب مرتبط