بزرگـــــراه

پنج راهکار موثر برای کاهش حواس‌ پرتی

پنج راهکار موثر برای کاهش حواس‌ پرتی

در مطلب قبلی بزرگراه به پنج راهکار ساده برای افزایش تمرکز پرداختیم. اما در زندگی عوامل متعددی وجود دارند که تمرکز ما را برهم می‌زنند و حواس‌مان را پرت می‌کنند. در اینجا به پنج راهکار موثر برای کاهش‌ حواس‌پرتی‌ها می‌پردازیم تا یک قدم دیگر به افزایش تمرکز‌ کمک کنیم.


نوتیفیکیشن‌های موبایل را خاموش کنید

پیام‌های اپلیکیشن‌ها یکی از مهم‌ترین عوامل حواس‌پرتی به شمار می‌آیند. در طول بازه تمرکز، بهتر است به طور کلی نوتیفیکیشن‌ها را غیرفعال کنید و در صورت نیاز می‌توانید فقط به برخی مخاطبین خاص امکان ارتباط بدهید. در دیگر ساعات هم بهتر است نوتیفیکیشن‌ اپلیکیشن‌های غیرضروری را غیرفعال کنید. برای مثال از خودتان بپرسید آیا حتما ضروری است از آخرین پست‌های تلگرام مطلع باشم؟ اگر پاسخ منفی است، نوتیفیکیشن‌های این برنامه را به طور کلی غیرفعال کنید و همین روند را در مورد دیگر برنامه‌ها تکرار کنید تا فقط پیام‌های ضروری را دریافت کنید.


از شب قبل برای روز آینده برنامه‌ریزی کنید

برنامه‌ریزی از شب قبل، تاثیر مهمی روی کاهش حواس‌پرتی در روز بعدی دارد. چرا که ذهن را برای اهداف روز بعد آماده می‌کند و در نتیجه تمرکز بیشتری روی کارهای اصلی خواهیم داشت و هنگامی که یک عامل حواس‌پرتی مقابل‌مان ظاهر می‌شود، با قدرت بیشتری از آن عبور می‌کنیم و آن را نادیده می‌گیریم. کافی است قبل از خواب کارهای مهم روز بعد را مرور کرده و اگر می‌توانیم یک لیست از آنها تهیه کنیم.


از تکنیک پومودور استفاده کنید

اگر با این تکنیک ساده و موثر آشنا نیستید، می‌توانید به دوره پومودوروی بزرگراه مراجعه کنید. این تکنیک آموزش می‌دهد که چگونه و به صورت موثر کارها را در بازه‌های زمانی کوتاه مدت ۲۵ دقیقه‌ای انجام داده و در حین آن تمرکزمان را حفظ کنیم. پومودورو تاثیر زیادی در حذف حواس‌پرتی‌ها و افزایش تمرکز برجای می‌گذارد.


تعیین محدودیت زمانی برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی

اگر برایتان امکان‌پذیر است، پیشنهاد می‌کنیم استفاده از شبکه‌های اجتماعی را به طور کلی کنار بگذارید و تاثیر فوق‌العاده آن را روی افزایش تمرکز و کاهش حواس‌پرتی‌ها مشاهده کنید. اما اگر این کار برایتان امکان‌پذیر نیست، ساعات استفاده از آنها را مشخص و محدود کنید. در ابتدای روز به هیچ عنوان شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های خبری را چک نکنید و زمانی مشخص در بعد از ظهر به آنها اختصاص دهید و تلاش کنید خارج از محدوده مشخص شده، سراغ‌شان نروید.


محیط کار و مطالعه را منظم و خلوت کنید

یک اتاق شلوغ، باعث شلوغی و آشفتگی ذهن می‌شود. منظم کردن محیط کار و زندگی، تاثیر زیادی روی کاهش حواس‌پرتی‌ها و منظم کردن ذهن برجای می‌گذارد. امتحانش ساده است و بلافاصله تاثیرش را حس می‌کنید. ضمنا تا حد ممکن وسایل اضافی را از محیط کار و مطالعه‌تان خارج کنید و ببینید چگونه بهره‌وری‌تان افزایش پیدا می‌کند.

 

اگر شما هم برای کاهش حواس پرتی‌ها پیشنهادی دارید، لطفا آن را در بخش نظرات با دیگران به‌اشتراک بگذارید.

تگ ها: حواس پرتی نوتیفیکیشن distraction پومودورو
اشتراک‌گذاری:
۲۲۴۶

نظرات (۱)

نظر بدهید
فریبا صارمی نوری (مهمان) ۱۴۰۰/۰۸/۲۹ ۰۰:۰۳

بسیار اموزنده بودممنون از شما


مشاهده همه آخرین مطالب بزرگراه

کورس‌های ارتقای بهره‌وری:

مطالب مرتبط