بزرگـــــراه

چرا هوش و مهارت‌های تکنیکی فقط ۲۵ درصد مسیر موفقیت است؟

چرا هوش و مهارت‌های تکنیکی فقط ۲۵ درصد مسیر موفقیت است؟

- اگر درآمدم به فلان مقدار برسد بسیار خوشحال خواهم بود.
- اگر موفق شوم ۱۰ کیلو کم کنم عالی است.

این ها نمونه جملاتی هستند که معمولا برای خودمان تکرار می‌کنیم و یک «نقطه خاص» برای رسیدن به موفقیت و شادی تعریف می‌کنیم. اما انگار قضیه به‌گونه دیگری است…

در واقع شاد بودن و خوشحالی در مسیر است که باعث رسیدن به موفقیت می‌شود. شان آکور نویسنده مشهوری است که طرفدار روانشناسی با نگرش مثبت است و پژوهش‌های متعددی در این رابطه انجام داده. او می‌گوید در پیش‌بینی موفقیت افراد، هوش و مهارت‌های فنی فقط ۲۵ درصد تاثیرگذار هستند.

۷۵ درصد دیگر توسط سه عامل مهم دیگر کنترل می‌شود: ۱- خوش‌بین‌بودن ۲- ارتباطات اجتماعی ما ۳- نحوه واکنش و نگاه ما در مقابل استرس

برای مثال در مورد «خوش‌بین» بودن نشان داده شده افرادی که این مزیت را دارند، در فروش حدود ۲۰ درصد موفق‌تر از دیگران عمل می‌کنند. در حوزه‌های دیگر مانند آموزش و تحصیل هم خوش‌بینی یک برگ برنده به حساب می‌آید و به افزایش شادی کمک قابل توجهی می‌کند.

در ارتباطات اجتماعی، عمق و وسعت‌اش اهمیت دارد و هر چه افراد در آن بهتر باشند، احتمال موفقیت‌شان بیشتر است. برخی افراد سعی می‌کنند روابط اجتماعی‌شان را محدود کنند تا زمان بیشتری داشته باشند. در حالی که نشان داده شده روابط اجتماعی عمیق‌تر، سبب موفقیت بیشتر در کار و تحصیل می‌شود.

و اما در مورد استرس افرادی موفق هستند که مشکلات را به چشم «چالش» ببینید و نه «تهدید» و برای رفع‌شان علاقه نشان دهند. ضمنا این زاویه نگاه یک مزیت ژنتیکی نیست و کاملا آموختنی است. کافی است هنگام فشار کاری و استرس آن را به چشم یک چالش ببینیم و از تلاش برای حل آن لذت ببریم.

پیشنهاد می‌کنم برای سرگرمی هم که شده این سخنرانی شان آکور را در تدتاک ببینید. چون هم آموزنده است و هم مُفرح!

اطلاعات بیشتر

 
دکتر علی‌اصغر هنرمند

 

تگ ها: مدیریت مهارت هوش موفقیت شکست بهره‌وری
اشتراک‌گذاری:
۹۴۰

نظرات (۰)

نظر بدهید

مشاهده همه آخرین مطالب بزرگراه

کورس‌های ارتقای بهره‌وری:

مطالب مرتبط