بزرگـــــراه

آخـریــن مطالب

آیا شما شب‌ها در ساعت مشخصی از خواب می‌پرید؟

آیا شما شب‌ها در ساعت مشخصی از خواب می‌پرید؟
اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که شب‌ها بدون هیچ دلیلی و در راس ساعت مشخصی از خواب می‌پرند، نگران نباشید. این بیداری‌های شبانه معمولا بی‌ضرر هستند. مخصوصا اگر دوباره به راحتی به خواب می‌روید. اما اگر هنگام بیدار شدن از خواب در نیمه‌های شب، استرس می‌گیرید و یا نمی‌توانید به راحتی تنفس بکشید، بهتر است، به پزشک مراجعه کنید در غیر این صورت هرگاه از از خواب پریدید، بین ۱۵ الی ۲۰ دقیقه به خوتان وقت بدهید تا دوباره به خواب بروید. علاوه بر این، برخی از راهکاری‌های زیر نیز می‌توانند کمک‌کننده باشند.
 

۱- نفس عمیق بکشید:

برای این کار ابتدا از دهانتان بازدم کنید. سپس دهانتان را ببندید و از طریق بینی هوا را به داخل هدایت کنید. در حین انجام این کار تا ۴ بشمارید. نفس خود را به مدت ۷ ثانیه نگه داشته و در پایان به مدت ۸ ثانیه بازدم داشته باشید.
 

۲- مدیتیشن کنید:

البته تاثیر آن را به مرور مشاهده خواهید‌کرد. سعی کنید نیم ساعت قبل از خواب را به طور منظم به مراقبه اختصاص دهید.
 

۳- یک مطلب خسته کننده بخوانید:

بهتر است یک مطلب خسته کننده بخوانید. مثلا کتابی را بردارید و مطالعه کنید. البته نمی‌توانید ایمیلتان هم چک کنید. این کار بیش‌تر مغز شما را فعال نگه می‌دارد.
 
ادامه مطلب

۲۰ درس مهم زندگی که باید قبل از سی سالگی بیاموزید

۲۰ درس مهم زندگی که باید قبل از سی سالگی بیاموزید

کورا (Quora) یک سایت و شبکه اجتماعی است که کاربران از آن برای به اشتراک گذاشتن دانش و آگاهی خود استفاده می‌کنند. در یکی از پرسش‌وپاسخ‌هایی که در این وبسایت منتشر شده، مکس لوکومینسکی که در زمینه بهره‌وری از زندگی فعالیت می‌کند، ۲۰ درس مهم که باید قبل از ۳۰ سالگی بیاموزیم را شرح داده‌است. با هم این نکات را مرور می‌کنیم:

۱- زندگی از همین الان شروع شده‌است:
زمان حال مانند نرم‌افزارهای کامپیوتری دارای یک نسخه آزمایشی برای سعی و خطا نیست. هر تصمیم شما اهمیت دارد و روی آینده‌تان تاثیر می‌گذارد.

۲- دوستان آنلاین شما واقعی نیستند:
متاسفانه این یک حقیقت است. بسیاری از آن‌ها به زندگی‌تان هیچ اهمیتی نمی‌دهند و به شما کمکی نخواهند‌کرد.

۳- اگر عاشق شدید، منتظر یک شکست عشقی هم باشید:
اتفاقی سخت و زجرآور که ممکن است رخ دهد.

۴- یادگیری شما با پایان تحصیلات‌تان تمام نمی‌شود:
یادگیری اصل حیاتی زندگی است. اگر می‌خواهید از بقیه عقب نمانید، به آموختن ادامه دهید.

۵- اعضای خانواده شما مهم‌ترین افراد زندگی‌تان هستند:
اعضای خانواده تنها کسانی هستند که به شما اهمیت می‌دهند. به آن‌ها احترام بگذارید و برایشان اهمیت قائل شوید.

۶- ضعف‌های شما اهمیت ندارند:
یاد بگیرید که آن‌ها را بپذیرید. تنها چیزی که اهمیت دارد قدرت شماست. آن‌ها را تقویت کنید.

۷- رسیدن به اهداف بزرگ ممکن است سال‌ها طول بکشد:
انتظار نداشته‌باشید که یک شبه راه صد ساله را طی کنید. شاید رسیدن به اهداف‌تان بیش‌تر از آنچه فکر می‌کنید، طول ‌بکشد.

۸- برای رسیدن به موفقیت باید سختی کشید:
تقریبا هیچ پیشرفتی بدون تلاش و کشیدن سختی به دست نمی‌آید. اگر همیشه در وضعیت آرامش و راحتی بمانیم، نباید انتظار رشد و موفقیت داشته باشیم. بنابراین بپذیرید که در فرایند پیشرفت، روند آسایش‌تان مختل ‌شود. اما سعی کنید به آن عادت کنید و با وجود سختی‌ها ادامه دهید.

۹- روابط از دست رفته ارزش ادامه دادن ندارند:
اگر نمی‌توانید چیزی را تغییر دهید، وقت‌تان را صرف آن نکنید. آن‌ها را رها کنید و به زندگی ادامه دهید.

۱۰- زندگی پر از بی‌عدالتی است:
ممکن است در طول زندگی خود با بی‌عدالتی‌های زیادی روبه رو شوید.

۱۱- شانس متعلق به کسانی است که سخت کار می‌کنند:
اگر یک جا بشینیم و حرکتی نکنیم، نباید انتظار داشته باشیم شانس در خانه‌مان را بزند. استمرار و سخت کار کردن تنها پیش‌نیازهای شانس هستند.

۱۲- کار امروز را به فردا مسپار:
اگر می‌خواهید کاری را انجام دهید، همین الان آن را شروع کنید. برای یک زمان بهتر صبر نکنید. هیچ زمان بهتری وجود ندارد.

۱۳- شما نمی‌توانید همه‌جا باشید و هرچه می‌خواهید داشته‌باشید:
یاد بگیرید که انتخاب های درستی بکنید و به اولویت‌هایتان متعهد باشید.

۱۴- هر انسانی در زندگی شما قابل ستایش است:
به همه افراد احترام بگذارید.

۱۵- بهترین سرمایه‌گذاری شما در زندگی روی احساسات و تجربه‌هایتان است:
ماشین‌ها و خانه‌های گران قیمت معیار‌های سنتی موفقیت هستند و امروزه دیگر اهمیتی ندارند. احساسات، خاطره‌ها، تجربه‌ها، دانش و آگاهی چیزهایی هستند که واقعا اهمیت دارند.

۱۶- وقتی می‌گویید بعدا این کار را انجام ‌خواهم‌ داد یعنی هیچ گاه انجام نخواهم داد:
کار‌ها را به آینده موکول نکنید، در لحظه زندگی کنید.

۱۷- موفقیت یعنی استقامت:
هیچ وقت جا نزنید. به رویا‌هایتان متعهد باشید. شاید رسیدن به آن‌ها سخت باشد، اما اهداف شما ارزش تلاش کردن دارند.

۱۸- ورزش منظم در برنامه زندگی حیاتی است:
از بدن و سلامت خود مراقبت کنید. به طور مرتب ورزش کنید و مطمئن باشید از سلامت بدنی خوبی برخوردار هستید.

۱۹- شکست‌های شما مهم نیستند:
فقط موفقیت‌های شما اهمیت دارند. بنابراین از شکست نترسید.

۲۰- هیچ کس به شما کمک نخواهد کرد:
فقط خودتان می‌توانید به خودتان کمک کنید.

ادامه مطلب

چگونه بدون داشتن استودیو، «کیفیت صدای» آموزش مجازی‌مان را بهتر کنیم؟

چگونه بدون داشتن استودیو، «کیفیت صدای» آموزش مجازی‌مان را بهتر کنیم؟

بسیاری از معلمین و اساتید دارای امکانات ضبط حرفه‌ای و استودیوی آکوستیک نیستند. برخی از مشکلات ضبط را می‌توان توسط نرم‌افزارهای ویرایش صدا برطرف نمود، اما کار کردن با آنها نیاز به آموزش و صرف نسبتا زیادی دارد.

در این ویدیوی کوتاه با راهکاری ساده و سریع (کار با نرم افزار iZotope RX8) آشنا می‌شوید، که می‌توانید به سرعت و با کمترین دانش فنی، کیفیت صدای برنامه آموزشی یا پادکست‌تان را افزایش دهید.

ادامه مطلب

۶ نکته ساده برای افزایش کیفیت فیلمبرداری محتوای آموزشی با تلفن همراه

۶ نکته ساده برای افزایش کیفیت فیلمبرداری محتوای آموزشی با تلفن همراه

ویروس کرونا سبب شده که تقریبا تمام معلم‌ها و اساتید به راهکارهای آموزش مجازی رو بیاورند و البته همه ما دارای تجهیزات تصویربرداری حرفه‌ای نیستیم و خیلی اوقات مجبوریم با یک تلفن هوشمند ارزان‌قیمت محتوای آموزشی خودمان را بسازیم.

خبر خوب این است که برای ساخت یک آموزش مجازی خوب، لزوما نباید تجهیزات حرفه‌ای و گران‌قیمت داشته باشیم. در «بزرگراه» تلاش می‌کنیم به بیان نکات و ترفند‌هایی بپردازیم که به افزایش کیفیت آموزش مجازی شما کمک می‌کنند و در این مطلب نیز به بیان ۶ نکته ساده اما کاربردی برای افزایش کیفیت فیلمبرداری با تلفن همراه پرداخته‌ایم:


۱- لطفا به صورت عمودی (vertical) فیلمبرداری نکنید!

بعضی اوقات به این نکته توجه نمی‌شود و فیلم آموزشی‌مان‌ را در وضعیت عمودی فیلمبرداری می‌کنیم. اما لطفا توجه کنیم که تقریبا تمام نمایشگرهای کامپیوترها و تبلت‌ها به صورت افقی طراحی شده‌اند. تلفن‌های همراه نیز امکان چرخیدن در وضعیت افقی را دارند و در این وضعیت اطلاعات بیشتری به کاربر قابل نمایش خواهد بود.

تنها کاری که برای پیشگیری از این مشکل باید انجام بدهید این است که هنگام شروع فیلمبرداری تلفن‌تان را در وضعیت افقی قرار دهید!


۲- از سه‌پایه استفاده کنید

این روزها انواع و اقسام سه‌پایه‌های ارزان قیمت و ساده برای تلفن همراه در بازار وجود دارد و استفاده از آنها کیفیت فیلم شما را به طور قابل ملاحظه‌ای بیشتر می‌کند. فیلمبرداری روی دست باعث می‌شود فیلم آموزشی شما حس غیرحرفه‌ای بودن پیدا کند (مگر اینکه عمدا و برای شرایط خاصی بخواهید اینگونه فیلمبرداری کنید) و ضمنا تمرکز دانشجو را هم کاهش می‌دهد.

ضمنا اگر از قبل سه‌پایه عکاسی دارید، می‌توانید با خرید یک مبدل بسیار ارزان امکان نصب تلفن را روی آن فراهم کنید.


۳- از زوم دیجیتال استفاده نکنید

اکثر تلفن‌های همراه امکان زوم کردن روی تصاویر را هنگام عکاسی یا فیلمبرداری فراهم می‌کنند. اما اکثر این زوم‌ها از نوع «دیجیتال» هستند و در واقع با ترفند‌های نرم‌افزاری است و در عمل کیفیت تصویر شما را کاهش می‌دهد. اگر برایتان امکان دارد تلفن همراه را به سوژه نزدیک‌تر کنید و این بهترین راهکار است. البته برخی تلفن‌های هوشمند نیز دارای زوم «اپتیکال» هستند که در این صورت کیفیت کاهش پیدا نمی‌کند. اما قبل از آن از نوع زوم تلفن‌همراهتان اطمینان حاصل کنید.

۴- فوکوس روی سوژه فراموش نشود

در فیلم‌ها و عکس‌های آماتور این مشکل را زیاد می‌بینیم که سوژه اصلی به صورت محو و تار دیده می‌شود! چرا که دوربین روی آن «فوکوس» نکرده است. لطفا به این نکته مهم توجه داشته باشید که دوربین تلفن همراه نمی‌تواند همزمان همه اجزای داخل کادر تصویر را به صورت واضح و شفاف نشان دهد و با توجه به عمق میدان، برخی از آنها شفاف و برخی محو و تار دیده می‌شوند. بنابراین مهم است که سوژه اصلی را در فوکوس قرار دهیم.

اغلب تلفن‌های همراه به شما اجازه می‌دهند که با زدن انگشت روی نمایشگر (تپ کردن) سوژه را در فوکوس قرار دهید. در این شرایط معمولا یک مربع روی سوژه ظاهر می‌شود.


۵- کیفیت بهتر با نور خوب و زاویه صحیح

تلفن‌های هوشمند طی سال‌های گذشته در فیلمبرداری با نور کم پیشرفت‌های خیره‌کننده‌ای داشته اند. اما در هر صورت سنسور کوچک‌ آنها باعث می‌شود که «نور کم» مهم‌ترین نقطه ضعف آنها باشد. بنابراین تا جایی که می‌توانید نور محیط را بیشتر کنید و تاثیر آن را روی افزایش کیفیت فیلم ببینید.

ضمنا فراموش نکنید منبع نور نباید در پشت سر سوژه شما قرار داشته باشد. وگرنه چهره شما تیره شده و پشت سرتان بسیار روشن خواهد شد.

۶- به سوژه نزدیک‌تر شوید!

این مورد آخر به نظر یک توصیه کلی می‌آید. اما باور کنید جواب می‌دهد! ما معمولا عادت داریم فاصله دوربین را بیش از حد دور قرار میدهیم. دوربین را کمی نزدیک‌تر بیاورید و ببینید که چقدر کادر شما بهتر می‌شود.

 

 

ادامه مطلب

«مدت زمان» بهینه برای آموزش مجازی و راهکارهای بهبود آن

«مدت زمان» بهینه برای آموزش مجازی و راهکارهای بهبود آن

«کلاس‌های زنده» و «ویدیوهای از پیش ضبط شده» دو بخش کلیدی آموزش مجازی را تشکیل می‌دهند. می‌دانید که در تولید محتوای آموزشی باید نکات متعددی را مد نظر قرار دهیم که بیان همه آنها از حوصله یک مطلب خارج است. اما اینجا قصد داریم به یکی از مهم‌ترین‌ آنها یعنی «مدت زمان» برنامه آموزشی بپردازیم.


هر چه کوتاه‌تر بهتر!

شاید دانستن همین یک نکته برای گرفتن مفهوم کلی این مطلب کفایت کند، اما بیایید کمی بیشتر در این مورد صحبت کنیم: برای داشتن یک آموزش مجازی موثر، بهتر است هر ویدیو یا مبحث آموزشی را در کمتر از ۱۵ الی ۲۰ دقیقه (حتی اگر با موضوع شما سازگاری دارد ۵ الی ۶ دقیقه) ارایه کنیم و اگر مبحث ما در این زمان کامل نمی‌شود، آن را به چند بخش کوتاه‌تر تقسیم کنیم.


کمی زحمت بیشتری دارد، اما ارزشش را دارد

بسیاری از معلمین و اساتید به برگزاری برنامه‌های آموزشی طولانی تمایل دارند. البته علت آن نیز واضح است: تقسیم‌بندی یک مبحث آموزشی به سرفصل‌های کوتاه‌تر، نیاز به صرف زمان و انرژی بیشتری دارد. ضمن اینکه بیشتر تجربیات ما به عنوان مدرس، در کلاس‌های حضوری بوده که در آن دانشجو‌ها تمرکز بسیار بیشتری دارند و استاد کنترل کاملی بر محیط دارد. به همین خاطر کوتاه‌ کردن مباحث آموزشی در نظر برخی از اساتید اهمیت زیادی ندارد. اما وقتی که این کار را انجام بدهید، به‌سرعت تاثیرش را روی دانشجویان‌تان ملاحظه می‌کنید.

چرا در آموزش مجازی باید زمان آموزش را تا حد ممکن کوتاه کنیم؟

به هزار و یک دلیل! اما مهم‌ترین آنها به این شرح است:
- «بازه تمرکز» افراد، هنگامی که با آموزش مجازی سروکار دارند کوتاه‌تر از کلاس حضوری است. برای مثال درصد قابل توجهی از کاربران از تلفن هوشمند برای حضور در برنامه‌های آموزش مجازی استفاده می‌کنند و همزمان نوتیفیکیشن‌های متعددی از اپلیکیشن‌های گوناگون دریافت می‌کنند که باعث حواس‌پرتی کاربر می‌شود. در همین رابطه این مقاله بزرگراه را هم مطالعه کنید: نوتیفیکیشن‌ها چگونه مغز ما را پریشان می‌کنند؟
- شرایط شرکت در آموزش مجازی معمولا متغییر است. ممکن است دانشجو در اتوبوس مشغول دیدن ویدیوی آموزشی شما باشد. ممکن است در خانه یکی از اعضای خانواده تمرکز شرکت‌کننده را بر هم بزند. سناریوهای مختفی وجود دارند که همگی باعث می‌شوند کاربر آموزش مجازی امکان تمرکز طولانی مدت روی یک مبحث را نداشته باشد.
- استفاده از شبکه‌های اجتماعی سبب شده که اکثر کاربران تمرکز پایینی داشته باشند. شبکه‌های اجتماعی کاربران را به مطالب کوتاه و لذت‌بخش عادت داده‌اند و تحقیقات متعددی اثرات مخرب آنها را نشان داده. این روزها بسیاری از افراد توانایی مطالعه یک کتاب کامل را از دست داده‌اند و اصولا مطالعه برای بسیاری از افراد تبدیل به یک موضوع کسل‌کننده شده. شما در نقش یک مدرس باید با پست‌های جذاب شبکه‌های اجتماعی رقابت کنید تا بتوانید «علم واقعی» را به مخاطب‌تان برسانید.
- زمان طولانی آموزش، به معنی حجم بالاتر فایل خواهد بود و در صورت نیاز به دانلود، برخی کاربران را با محدودیت مواجه خواهد کرد. البته ما در «بزرگراه» این امکان را فراهم کرده‌ایم که فایل‌ها به صورت استریم پخش شوند و بنابراین کاربران نیاز به دانلود کامل فایل جهت مشاهده نخواهند داشت و سرعت و کیفیت ویدیو بسته به سرعت اینترنت کاربر، به صورت خودکار تنظیم می‌شود.
- یکی از مزایای آموزش مجازی، امکان مشاهده مجدد و مرور مباحث است. با تقسیم‌بندی مبحث به چند بخش مجزا به دانشجویان این امکان را می‌دهید که راحت‌تر مباحث مورد نظرش را پیدا و آنها را مرور کند.

 

راهکارهای پیشنهادی:

به عنوان معلم یا استاد با اعمال این ۳ مورد می‌توانید کیفیت آموزش مجازی‌تان را به طور قابل توجهی افزایش دهید:

۱- مباحث آموزشی را به سرفصل‌های کوتاه‌تر ۱۵ الی ۲۰ دقیقه‌ای تقسیم کنید. باور کنید انجامش کار آسانی است و وقت‌ زیادی از شما نخواهد گرفت. برای مثال اگر از پاورپوینت استفاده می‌کنید، به ازای هر ۱۵ دقیقه تدریس و در پایان هم مبحث، یک اسلاید خالی قرار بدهید تا تقسیم‌بندی موضوع به مباحث کوتاه‌تر را فراموش نکنید.
۲- اگر آموزش شما به صورت ویدیو‌یی ضبط شده، آن را به چند فایل کوتاه‌تر بشکنید. برای مثال دوره «آشنایی با اصول برگزاری کلاس آنلاین، وبینار و جلسات مجازی» را ملاحضه کنید. کل مبحث آموزشی این دوره حدود ۳۰ دقیقه است. اما ما آن را به شش ویدیوی کوتاه (شش درس) تقسیم کرده‌ایم:

۳- اگر آموزش شما به صورت کلاس زنده است، پس از هر مبحث کوتاه به شرکت‌کنندگان اجازه بحث و گفتگو بدهید، اجازه دهید پرسش‌هایشان را مطرح کنند یا یک استراحت کوتاه به آنها بدهید و یا یک کار عملی برایشان تدارک ببینید.

نکته: به همین مطلب نگاه کنید، ما آن را با «میان‌تیتر‌ها» به چند بخش کوتاه‌تر تقسیم‌ کرده‌ایم تا مطالعه‌ آن راحت‌تر باشد.

ادامه مطلب

می‌خواهید کلاس آنلاین خودتان را راه اندازی کنید؟

می‌خواهید کلاس آنلاین خودتان را راه اندازی کنید؟

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جهت دریافت اطلاعات بیشتر و ثبت سفارش، لطفا فرم تماس را پر نمایید،

در اولین فرصت با شما تماس خواهیم گرفت. 

 

 

ادامه مطلب

نوتیفیکیشن‌ها چگونه مغز ما را پریشان می‌کنند؟

نوتیفیکیشن‌ها چگونه مغز ما را پریشان می‌کنند؟

احتمالا در مورد آزمایش مشهور «ایوان پاولوف» شنیده‌اید؟ این روانشناس با آزمایش روی سگ‌ها نشان داد که چطور می‌توان با یک محرک ساده این حیوانات را شرطی کرد. او هنگام غذا دادن به سگ‌ها یک زنگ را به صدا در می‌آورد. بعد از مدتی حتی اگر غذایی هم در کار نبود، به‌صدا در آوردن زنگ باعث ترشح بزاق در سگ‌ها می‌شد.

سازندگان شبکه‌های اجتماعی نیز از همین اصل و البته چندین اصل مهم دیگر در روانشناسی کمک می‌گیرند تا ما را به استفاده از محصولات‌شان ترغیب کنند. در واقع هرچه زمان بیشتری در شبکه‌های اجتماعی صرف کنیم، باعث افزایش درآمد صاحبان آنها می‌شویم و به همین خاطر آنها تمام تلاش خودشان را به‌کار می‌گیرند تا وقت باارزش ما را به خودشان اختصاص دهند.

در پشت صحنه‌ی بسیاری از اپلیکیشن‌های مشهور، صدها متخصص قرار گرفته‌اند و از تمام راهکارهای ممکن استفاده می‌کنند تا میزان استفاده کاربران از محصولات‌شان را افزایش دهند. در واقع ما در یک جنگ نابرابر قرار گرفته‌ایم که در آن یک ارتش از مختصصان تلاش می‌کنند بدون اینکه متوجه شویم مهم‌ترین دارایی‌هایمان (زمان، انرژی و تمرکزمان) را از ما بگیرند.

«نوتیفیکیشن‌ها» یکی از مهم‌ترین سلاح‌هایی است که توسط اپلیکیشن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند تا کاربران را به باز کردن اپلیکیشن ترغیب کنند. تلفن همراه ما هر چند دقیقه یک بار به صدا در می‌آید و به ما یادآوری می‌کند یک پیام جدید در اینستاگرام، تلگرام، فیسبوک و... داریم. ما نیز سراغ تلفن‌مان می‌رویم و درست مانند آزمایش پاولوف یک جایزه دریافت می‌کنیم: یعنی یک ویدیو، تصویر یا متن جذاب می‌بینیم و این سبب ترشح مقدار کمی هورمون لذت می‌شود.


فرمول ساده است: یک زنگ کوچک (نوتیفیکیشن) و مشاهده یک محتوای جذاب (دریافت جایزه) کم‌کم و به تدریج، چرخه «شرطی‌شدن» در مغز ما تکمیل میشود. پس از مدتی دیگر حتی به صدای زنگ هم نیاز نخواهد بود و کاربران به صورت ناخودآگاه هر چند دقیقه یک بار سراغ تلفن همراه‌شان می‌روند و شبکه‌های اجتماعی‌شان را چک می‌کنند.

در این مورد بررسی‌های علمی زیادی نیز انجام شده. برای مثال یک تحقیق روی کاربران عادی در سال ۲۰۱۷ نشان‌ داد که ۸۶ درصد کاربران دایما به شبکه‌های اجتماعی و ایمیل‌شان سر می‌زنند و این کار باعث افزایش قابل توجه استرس در آنها می‌شود. یک بررسی دیگر نیز توسط دانشگاه کالیفرنیا روی مدیران اجرایی نشان داده که این افراد به طور متوسط روزانه ۲۶۰۰ بار تلفن‌شان را لمس می‌کنند! ایمیل‌شان را روزی ۷۴ بار چک می‌کنند و حداقل ۴۶ نوتیفیکیشن دریافت می‌کنند.

همه اینها باعث آسیب شدید به تمرکز و کاهش قابل توجه کارایی مغز و بهره‌وری می‌شوند. بنابراین لازم است راهکارهایی اتخاذ کنیم تا جلوی آسیب‌ها را بگیریم:

چند راهکار عملی:

  • نوتیفیکیشن‌های تلفن همراه را برای همه اپلیکیشن‌ها غیرفعال کنید.
  • در برخی ساعات مشخص، تلفن‌همراه‌تان را به طور کامل خاموش کنید.
  • از تکنیک پومودورو برای افزایش تمرکز کمک بگیرید (اگر با این تکنیک آشنا نیستید، دوره آموزشی تکنیک پومودورو در بزرگراه را از دست ندهید).
  • از ابزارهای موجود در تلفن‌همراه‌ جهت بررسی میزان کارکردتان کمک بگیرید. برای مثال در آیفون بخشی به نام Screen Time اضافه شده که ساعات صرف شده در هر اپلیکیشن را نشان می‌دهد. برای اندروید هم می‌توانید از اپلیکیشن Digital Wellbeing استفاده کنید. برای کامپیوتر دسکتاپ هم اپلیکیشن RescueTime گزارش کاملی از فعالیت‌ها در اختیارتان قرار می‌دهد.

علاوه بر موارد گفته شده، تلاش کنید هنگامی که بدون دلیل و به صورت «عادت‌گونه» به سوی تلفن همراه‌تان می‌روید، جلوی خودتان را بگیرید. این کار کمک می‌کند به‌تدریج چرخه شرطی سازی را بشکنید.

ادامه مطلب

۱۰ علت مهم برای استفاده از تقویم‌ الکترونیکی

۱۰ علت مهم برای استفاده از تقویم‌ الکترونیکی

آیا شما از تقویم برای مدیریت برنامه روزانه‌تان استفاده می‌کنید؟ اگر پاسخ‌تان مثبت است، آیا از تقویم کاغذی استفاده می‌کنید یا از تقویم الکترونیکی؟

یک بررسی که در سال ۲۰۱۸ در کشور استرالیا انجام شد، نشان داد که هم‌اکنون ۷۰ درصد افراد از تقویم‌های الکترونیکی برای مدیریت برنامه روزانه‌شان استفاده می‌کنند. در واقع طی سال‌های گذشته و با پیشرفت‌های صورت گرفته، تقویم‌های الکترونیکی مزایای مهمی نسبت به تقویم‌های کاغذی پیدا کرده‌اند که سبب شده اکثر افراد سراغ استفاده از آنها بروند.

اما اگر هنوز از این تقویم‌ها استفاده نمی‌کنید، اجازه دهید در این مطلب بزرگراه شما را با ۱۰ مزیت مهم تقویم‌های الکترونیکی آشنا کنیم:

۱- یادآوری رویدادها نجات دهنده است!

یک مزیت مهم تقویم‌های الکترونیکی در یادآوری خودکار رویدادها است. می‌توانید تقویم‌تان را به گونه‌ای تنظیم کنید که مثلا ۳۰ دقیقه پیش از هر رویداد، روی تلفن همراه‌تان یک زنگ هشدار (نوتیفیکیشن) دریافت کنید. این امکان سبب می‌شود هیچ برنامه‌ای را فراموش نکنید. این امکان بارها و بارها جان من را نجات داده.

۲- بهترین گزینه برای مدیریت رویدادهای تکرار شونده

این یکی از مزایای مهم استفاده از تقویم‌های الکترونیکی است. همه ما با رویدادهای تکرار شونده سروکار داریم. باشگاه ورزش، کلاس‌های درسی و جلسات هفتگی مثال‌هایی از رویدادهایی هستند که هر هفته در روز و ساعت مشخصی رخ می‌دهند و نباید آنها را فراموش کنیم. از طرف دیگر این قبیل رویدادها، به خاطر ویژگی «تکرار شوندگی» به راحتی فراموش می‌شوند. بنابراین وجود یک تقویم که آنها را به ما یادآوری می‌کند ارزش زیادی دارد.

۳- سادگی جابجایی رویدادها در تقویم الکترونیکی

اگر بخواهید زمان یک جلسه را در تقویم کاغذی جابجا کنید، باید نوشته قبلی را خط بزنید. اما در تقویم‌های الکترونیکی با مشکل خط خوردگی و شلوغ شدن تقویم مواجه نمی‌شوید. 

۴- امکان دسترسی از دستگاه‌های مختلف

تلفن‌همراه معمولا همیشه همراه‌مان است و بیشتر اوقات از تلفن‌همراه برای مشاهده و مدیریت تقویم‌مان استفاده می‌کنیم. اما در محل کار می‌توانید تقویم‌ را روی نمایشگر کامیپوتر در ابعاد بزرگ مشاهده ‌کنید. دیدن تقویم در ابعاد بزرگ حس خوبی دارد، ضمن اینکه هنگام مرور رویدادهای آینده، به برنامه‌ریزی سریع‌تر و راحت‌تر کمک زیادی می‌کند.

۵- چندتقویمی و امکان مدیریت مجزای هر تقویم

تقویم الکترونیکی به شما این امکان را می‌دهد که چند تقویم مجزا، مثلا یکی برای کار و یکی برای خانواده داشته باشید. حتی می‌توانید مدیریت تقویم کاری‌تان را به دستیارتان واگذار کنید. بدون اینکه دستیار شما بتواند رویدادهای مربوط به تقویم شخصی‌تان را مشاهده کند.

۶- تقویم شما همیشه همراه‌تان است و نگران گم شدن آن نیستید

وقتی از یک تقویم الکترونیکی استفاده می‌کنید، همیشه با تلفن‌همراه یا لپ‌تاپ‌تان به آن دسترسی دارید. از طرف دیگر هنگامی از تقویم‌های الکترونیکی اینترنتی مانند گوگل کلندر استفاده کنید، نگران از دست رفتن اطلاعات هم نخواهید بود. چرا که تمام رویدادها در یک سرور آنلاین نیز ذخیره می‌شوند و حتی اگر تلفن همراه‌تان را هم گم کنید، به راحتی با رمز عبور می‌توانید به تقویم‌تان دسترسی داشته باشید.

۷- امکان جستجوی رویدادهای گذشته و آینده

اگر از تقویم‌های کاغذی استفاده کرده باشید، حتما این تجربه را داشته‌اید که به دنبال روز برگزاری یک رویداد خاص در گذشته یا آینده بوده‌اید، اما پیدا کردنش در تقویم کار آسانی نبوده است. اما گزینه «جستجو» تقویم‌های الکترونیکی، پیدا کردن رویدادی که حتی چند سال قبل برگزار شده را مانند آب خوردن می‌کند.

۸- برنامه‌ریزی آسان‌تر برای رویدادهای گروهی

اگر دیگر دوستان و همکاران‌تان هم از تقویم‌ الکترونیکی استفاده کنند، به راحتی می‌توانید برای برنامه ریزی جلسات و دیگر رویدادها از امکانات تقویم‌تان استفاده کنید و قرار جلسه به صورت اتوماتیک در تقویم همه افراد ظاهر می‌شود.

۹- رنگ‌بندی رویداد‌ها و تقویم‌ها

در تقویم‌های الکترونیکی می‌توان برای نمایش هر نوع رویدادخاص و یا تقویم خاص از رنگ مجزایی استفاده کرد. این کار فقط به خاطر زیبا شدن تقویم نیست و هر رنگ برای مفهومی خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد و به افزایش بهره‌وری کمک می‌کند.

۱۰- امکان به‌اشتراک گذاری و نمایش تقویم به صورت عمومی

این ویژگی برای همه افراد کاربرد ندارد. اما برای گروه‌های شغلی خاص مفید است. همانطور که گفتیم می‌توانید چند تقویم مجزا داشته باشید.حال اگر استاد دانشگاه باشید، می‌توانید تقویم کاری‌تان را به صورت عمومی در اختیار دانشجوهایتان قرار بدهید یا مثلا یک باشگاه ورزشی می‌تواند تقویم مسابقاتش را در اختیار عموم قرار بدهد. علاوه بر این می‌توانید یک تقویم خاص برای به‌اشتراک‌گذاری با افرادی خاص داشته باشید. مثلا تقویمی که با همکاران‌تان در شرکت به‌اشتراک گذاشته شده و رویدادهای مرتبط با کار را در آنجا قرار داده می‌شود.

+ و یک چیز دیگر: دوره بزرگراه را از دست ندهید:

در بزرگراه یک دوره پرطرفدار با عنوان «افزایش نظم و بهره‌وری در زندگی با استفاده از تقویم‌های الکترونیکی» داریم که محتوای آن قطعا برای علاقمندان مفید خواهد بود.

 

 

ادامه مطلب

چرا استفاده از تلفن هوشمند به جای لپ‌تاپ یک اشتباه مدیریتی است؟

چرا استفاده از تلفن هوشمند به جای لپ‌تاپ یک اشتباه مدیریتی است؟

برخی مدیران سعی‌ می‌کنند تمام کارهای رایانه‌ای‌شان را با کمک تلفن هوشمند انجام دهند. اما این اشتباه است!

پیش از شروع مطلب، ابتدا تکلیف خودمان را مشخص کنیم: در استفاده از ابزارهای دیجیتالی مانند تلفن‌همراه و لپ‌تاپ آیا «مصرف‌کننده‌ایم» یا «تولیدکننده»؟

مصرف کننده‌اید، اگر از ابزارهای دیجیتالی‌تان برای این کارها استفاده می‌کنید:
- گردش در شبکه‌های اجتماعی
- گفتگو و صحبت با دوستان و آشنایان
- به‌اشتراک‌گذاری تصاویر و مطالب جذاب
- مطالعه مطالب کوتاه

تولید کننده‌اید، اگر از ابزارهای دیجیتالی‌تان برای کارهای زیر استفاده می‌کنید:
- ارتباطات کاری
- نوشتن مطلب/مقاله
- استفاده از نرم‌افزارهای تخصصی
- مطالعه گزارش‌های دریافتی و ارسال فیدبک

اغلب افراد جزو یک دسته به‌خصوص قرار نمی‌گیرند و اکثرا ترکیبی از تولید‌کننده و مصرف‌کننده هستند.

به طور کلی تلفن‌های هوشمند برای «مصرف‌کنندگان» ساخته شده‌اند و کامیپوترها و لپ‌تاپ‌ها ویژه «تولید‌کنندگان» هستند. هرچند این تعریف دقیقی نیست. مثلا می‌توان با تلفن‌ هوشمند کار تولیدی هم انجام داد اما بهره‌وری به طور قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. نوشتن یک ایمیل یا مقاله با تلفن هوشمند و کیبورد کوچک آن، نسبت به لپ‌تاپ بسیار کند‌تر است.

مشکل از آنجایی شروع می‌شود که افراد در جایگاه تولیدکننده (یا مشابه‌ آن)، می‌خواهند کارشان را با ابزارهای مخصوص مصرف‌کنندگان انجام دهند. مدیران یکی از نمونه‌های برجسته این گروه به شمار می‌آیند.

چرا برخی مدیران ترجیح می‌دهند به جای لپ‌تاپ از تلفن هوشمند استفاده کنند؟
- ابعاد تلفن هوشمند کوچک و حمل و نقل آن راحت‌تر است.
- استفاده از آن در مقایسه با لپ تاپ به دانش فنی کمتری نیاز دارد.
- برخی مدیران فاقد حداقل آشنایی‌ لازم با رایانه هستند. مثلا تایپ کردن با کیبورد واقعی را بلد نیستند و در نتیجه سرعت تایپ‌شان با تلفن همراه بیشتر از کیبورد لپ‌تاپ است!
- قیمت یک لپ‌تاپ خوب نسبت به تلفن هوشمند، گران‌تر است و به همین خاطر حاضر به صرف بودجه برای آن نیستند.
- احساس می‌کنند با انجام کارها روی تلفن هوشمند، از نظر دیگران «به‌روز» هستند و با «فناوری روز» حرکت می‌کنند.

استفاده از تلفن همراه به جای لپ تاپ چه اشکالی دارد؟
- بهره‌وری را کاهش می‌دهد: چون سرعت انجام یک کار «تولیدی» روی تلفن همراه، کندتر از لپ‌تاپ است.
- به مدیریت ضربه می‌زند: تلفن همراه باعث می‌شود به حداقل‌های ممکن بسنده کنیم. برای مثال کارمند شما یک گزارش کامل از فعالیت‌های انجام شده طی سه ماه اخیر برایتان ارسال کرده و فقط به خاطر اینکه روی موبایل نمی‌توانید زیاد تایپ کنید، فیدبک کاملی ارایه نمی‌شود. در نتیجه به هدف مورد نظر نمی‌رسید و کارمندتان هم بابت کم توجهی شما دلخور می‌شود.
- تمرکز را کم می‌کند: نوتیفیکیشن‌های تلفن همراه، قاتل تمرکز هستند و انجام کارهایی که نیاز به تمرکز دارند، روی تلفن همراه انتخاب هوشمندانه‌ای نیست.
- دید و تفکرتان را محدود می‌کند: شاید به نظر خنده‌دار بیاید، اما اندازه کوچک نمایشگر تلفن‌همراه، باعث محدودیت نگاه و تفکر خواهد شد. مشاهده و تحلیل اطلاعات روی یک نمایشگر ۱۴ اینچی بسیار راحت‌تر و کامل‌تر از یک نمایشگر ۶ اینچی خواهد بود.

راه حل چیست؟
- تلاش کنید کارهای تولیدی و مصرفی خودتان را از یکدیگر جدا کنید و از ابزارهای متفاوتی برای انجام‌شان استفاده کنید.
- یک لپ تاپ سریع و سبک برای خودتان انتخاب کنید و از آن برای کارهای تولیدی‌تان استفاده کنید.
- ممکن است به تبلت‌ها فکر کرده باشید: تبلت‌ها نه برای تولید عالی هستند و نه برای مصرف! در نتیجه استفاده از آنها را توصیه نمی‌کنیم. البته ممکن است با توجه به نوع کار و استفاده‌تان، تبلت‌ها کار شما را به خوبی راه بیندازند.
- مهارت‌های رایانه‌ای تان را افزایش دهید: در هر نوع شغلی که سمت مدیریتی داشته باشید، به حداقل‌هایی از مهارت‌های رایانه‌ای نیاز دارید. آموختن آنها وقت زیادی نمی‌گیرد اما تاثیرشان در افزایش بهره‌وری و کیفیت مدیریت‌تان قابل ملاحظه خواهد بود (پیشنهاد می‌کنیم سری هم به دوره‌های بزرگراه بزنید).
- روی افزایش سرعت تایپ‌تان کار کنید.

توجه کنید که این مطلب به بیان یک «مفهوم کلی» می‌پردازد و در موارد متعددی می‌توان مثال‌هایش را نقض کرد. ضمنا عبارت‌های «تولید‌کننده» و «مصرف‌کننده» در اینجا، مفهوم‌هایی قراردادی هستند که برای بیان منظور نویسنده استفاده شده‌اند.

اگر این مطلب را مفید یافتید، لطفا آن را با دیگر دوستان‌ و همکاران‌تان به اشتراک بگذارید. منتظر نظرات شما نیز خواهیم بود.

ادامه مطلب

تشخیص خونریزی مغزی در کمتر از ۱ ثانیه توسط هوش مصنوعی

تشخیص خونریزی مغزی در کمتر از ۱ ثانیه توسط هوش مصنوعی

تشخیص خونریزی مغزی به‌ویژه خونریزی‌های کوچک از روی تصاویر «سی‌تی اسکن» کار آسانی نیست. اما همین خونریزی‌های کوچک هم می‌توانند خطرناک و تهدیدکننده حیات باشند.

احتمالا می‌دانید هوش مصنوعی در حوزه تفسیر تصاویر پزشکی گام‌های بزرگی را برداشته و طی سالیان گذشته نشان‌داده شده که می‌تواند در تشخیص برخی مشکلات و بیماری‌ها به خوبی پزشکان متبحر عمل کند.

حالا یک سیستم هوش مصنوعی جدید در دانشگاه برکلی برای تشخیص خونریزی‌های مغزی طراحی شده و نشان داده که می‌تواند سی‌تی اسکن‌های مغز را با دقتی بسیار بالا و خطای کم تفسیر کند.

معمولا رادیولوژیست‌ها روزانه به تعداد زیادی تصویر نگاه می‌کنند و هر سی‌تی اسکن خودش از حدود ۳۰ تصویر مجزا تشکیل شده که همه آنها باید با دقت بررسی شوند.

محققان می‌گویند هدف آنها جایگزین کردن هوش مصنوعی با پزشکان نیست. بلکه قرار است به عنوان دستیاری کمکی در کنار رادیولوژیست‌‌ها کار کند. در واقع هوش مصنوعی نقاط مشکوک را برای رادیولوژیست‌ها مشخص می‌کند تا با دقت بیشتری مورد بررسی قرار بگیرند.

در تصویر سمت راست، هوش مصنوعی یک خونریزی کوچک سابدورال (سبز) و یک خونریزی ساب‌آراکنوئید (قرمز) را مشخص کرده است.

هوش مصنوعی دانشگاه برکلی برای پیدا کردن نشانه‌های خونریزی مغزی در سی‌تی‌اسکن تنها به یک ثانیه زمان نیاز دارد و سرعت عمل و دقت بالای آن در اورژانس‌ها و مواقع بحرانی می‌تواند نقش مهمی در نجات جان بیماران ایفا کند.

اطلاعات بیشتر

ادامه مطلب