بزرگـــــراه

آخـریــن مطالب

سه به‌روزرسانی کوچک برای مدیران سایت‌ها

سه به‌روزرسانی کوچک برای مدیران سایت‌ها

در آپدیت جدید بزرگراه علاوه بر برخی اصلاحات کوچک و افزایش سرعت صفحات، چند امکان کوچک نیز ویژه مدیران سایت‌ها اضافه شده است:


جابجایی اولویت نمایش مدرس‌ها

گاهی اوقات پیش می‌آید که بعد از تعریف اساتید یک برنامه، می‌خواهیم ترتیب نمایش آنها را تغییر دهیم و مثلا دبیر علمی برنامه را بالاتر قرار دهیم.

اکنون می‌توانید در صفحه مدیریت دوره‌ و در بخش مدرس، ترتیب نمایش اساتید را به راحتی و با کشیدن و انداختن (drag and drop) تغییر دهید.

 

اصلاح اتوماتیک اندازه عنوان دوره

گاهی اوقات دوره‌ها و وبینار‌ها دارای «عنوان طولانی» هستند و به همین خاطر در صفحه اول سایت شما در ابعادی نامتوازن ظاهر می‌شدند.

اکنون در صورت طولانی بودن عنوان، سایز نوشته کمی کوچک‌تر می‌شود تا در مقایسه با بقیه دوره‌ها متناسب باشد.


میانبر مدیریت اولویت نمایش دوره‌ها در دسته‌بندی

دوره‌هایی که در دسته‌بندی‌ها وجود دارند را می‌توانید از طریق بخش «مدیریت دسته‌‌‌بندی‌ها» با توجه به نیاز خودتان بچینید.

اکنون مدیران سایت‌ها می‌توانند در صفحه اول سایت به راحتی به این بخش دسترسی داشته باشند. کافی است نشانگر موس در صفحه اول را به عنوان دسته‌بندی نزدیک کنید تا یک علامت ویرایش کوچک ظاهر شود.

 

ادامه مطلب

۱۰ عادت افراد متوسط و نحوه اجتناب از آنها

۱۰ عادت افراد متوسط و نحوه اجتناب از آنها

عادت‌ها دلیل اصلی تفاوت در کیفیت زندگی افراد موفق و متوسط هستند. عادت‌ها الگوهای رفتاری هستند که به صورت خودکار انجام می‌شوند و نتایج نهایی را تعیین می‌کنند. افراد متوسط ​​عادات ضعیف و محدود کننده‌ای دارند که ذهن آن‌ها را از موفقیت باز می‌دارد. در این‌جا به معرفی ۱۰ مورد از این نمونه عادات و نحوه اجتناب از ‌آن‌ها می‌پردازیم:

۱- افراد متوسط هدف و مسیر مشخصی ندارند

برای موفقیت، باید بدانیم می‌خواهیم چه کسی باشیم و قصد داریم زندگی‌مان را برای رسیدن به چه چیزی وقف کنیم. هدف به ما حس جهت می‌دهد. از خودتان بپرسید:

- قرار است در این دنیا چه کار کنم؟
 - هدف زندگی من چیست؟

با دانستن پاسخ این سوالات، شما اساسا یک سفر خودشناسی را آغاز کرده‌اید. شما می‌دانید چه کسی هستید، چه نقاط قوتی دارید و چگونه باید از این توانایی‌ها، برای تغییر زندگی خود استفاده کنید.

اما برای افراد متوسط ​​اینطور نیست. افراد متوسط ​​به دنبال شناخت خود و توانایی‌هایشان نیستند. آن‌ها نمی‌دانند دقیقا چه چیزی می‌خواهند و زندگی خود را به شانس واگذار می‌کنند. افراد متوسط امیدوارند تا یک روز شانس در خانه‌ی آن‌ها را بزند و رویاهایشان را به واقعیت تبدیل کند. شما باید مسیر زندگی خود را ترسیم کنید. گام اول برای فرار از یک زندگی متوسط، داشتن هدف است.

۲- افراد متوسط به حرف‌های مخالفانشان گوش می‌دهند

اگر به مردم اجازه بدهید، کاملا شما را از مسیر رویاهایتان باز می‌دارند. باید با مخالفانتان روبه‌رو شوید. آن‌ها می‌توانند نزدیکترین اعضای خانواده، دوستان یا همسرتان باشند. این افراد همیشه راهی برای ایجاد ترس و شک در شما خواهند یافت.

دلیل اینکه اکثر افراد متوسط می‌مانند، این است که وقتی می‌خواهند هدفی را دنبال کنند، خواستار تایید انتخاب‌ها و اقداماتشان از سوی دیگران هستند. آن‌ها با گوش دادن به صداهایی که ترسشان را تشدید می‌کند،‌ شکست می‌خورند.

اگر می‌خواهید متفاوت باشید، کارهای بزرگ انجام دهید و تاثیری در جهان بگذارید؛ باید بتوانید از غریزه و شهامتتان پیروی کنید. به شما مربوط نیست که دیگران در مورد رویاها و امکانات شما چه فکر می‌کنند. اجازه ندهید مخالفانتان تصیم بگیرند که چه کاری از عهده شما برمی‌آید.

«اگر بخواهید کار متفاوتی انجام بدهید، با مخالفان زیادی روبه‌رو خواهید شد.»
- جیمز دایسون

«مخالفانتان را کنار بگذارید، شجاعتتان را جمع کنید و گامی جسورانه به سوی زندگی که واقعا مشتاق آن هستید، بردارید.»
- اپرا وینفری

۳- افراد متوسط توقع کمی از خودشان دارند

سطح توقع این افراد از خودشان آن‌قدر پایین است که به عملکردهای متوسط نیز راضی می‌شوند.

- اگر این درس را پاس شوم، خوب است.
- اگر تنها «فلان مقدار» درآمد داشته باشم، کافیست.

افراد متوسط حداقل‌ها را انجام می‌دهند. آنها نمی‌خواهند و نمی‌توانند انرژی بیش‌تری بگذارند. متوسط‌ها با سطوح پایین زندگی ساخته‌اند. این موضوع در همه جنبه‌های زندگیشان (سلامتی، عادات غذایی، پول، روابط و پیشرفت شخصی)، صدق می‌کند. آن‌ها معتقدند اولین و بهترین‌ امکانات تنها برای برخی از افراد خاص است.

«محدودیت اولیه زندگی، توقعات کم ما از خودمان است. وقتی انتظار کمترین نتایج را داریم، همان را هم به دست ‌می‌آوریم.»
- جان سی ماکسول

۴- درکی از مفاهیم عمیق و معنوی زندگی ندارند

مارتین سلیگمن، پدر روان‌شناسی مثبت‌گرا، در کتاب خود به نام «خوشبختی واقعی» می‌گوید سه راه برای رسیدن به خوشبختی در زندگی وجود دارد:

زندگی دلپذیر:

این نوع زندگی در مورد لذت و سرگرمی به شکل ابتدایی‌ترین تجربه انسانی می‌باشد و تنها چیز مهم این است که ما چه چیزی برای خودمان به دست می‌آوریم.

زندگی خوب:

این نوع زندگی یک پله از سطح قبلی بالاتر است اما همچنان بر «خود» متمرکز است. این زندگی به کشف فضائل و نقاط قوت منحصر بفرد ما و به کارگیری خلاقانه آن‌ها برای ارتقاء زندگی متمرکز است. افراد متوسط ​​خوشبختی را در موقعیت اجتماعی، قدرت، پول، شغل و دستاوردها جستجو می‌کنند. بزرگترین اهداف و آرزوهایشان مربوط به چیزهایی است که به آن‌ها حس لذت بدهد.

برای این افراد درجاتی که کسب می‌کنند، پولی که دریافت می‌کنند و شکوه سبک زندگیشان از سایر چیزها مهم‌تر است.

زندگی معنادار:

زندگی واقعی چیزی فراتر از دولتمندی و بزرگنمایی است. زندگی کمک و همکاری ما با دیگران را می‌طلبد؛ اینکه تفاوت ایجاد کنیم و تاثیرگذار باشیم.

افراد فوق‌العاده خارج از تجربیات خوب یا بدی که دارند، به دنبال یافتن معنا یا ایجاد آن در زندگی هستند. آن‌ها نقاط قوت منحصر به‌فرد خود را تغذیه می‌کنند و از توانایی های خود برای کمک به شادی همنوعانشان بهره می‌برند. این افراد به جای لذت‌های زودگذر، به‌دلیل یافتن احساس رضایت عمیق هستند.

«هدف زندگی این است که توانایی خاص خود را کشف کنید و آن را برای پرورش دهید.»
- دیوید ویسکوت

۵- برای پول و زمان ارزش بسیار کمی قائلند

افراد متوسط به زمان خود احترام نمی‌گذارند. آن‌ها هرکجا که بخواهند، می‌روند و هرچقدر که بخواهند، می‌مانند. افراد فوق‌العاده می‌دانند زمانی که از دست رفته، دیگر باز نمی‌گردد؛ بنابراین زندگی خود را در اولویت قرار می‌دهند و برای چیزهایی که در مسیر رویاهایشان است، وقت می‌گذارند.

متأسفانه، افراد متوسط نه تنها ​​زمان را هدر می‌دهند، بلکه پول خود را نیز صرف هزینه‌های بیهوده می‌کنند. برای فوق‌العاده شدن، باید عادت ردیابی و بهینه‌سازی زمان و سرمایه را در خود پرورش دهید.

۶- دید ضعیفی نسبت به یادگیری دارند

افراد متوسط معتقدند که همه چیز را می‌دانند. آن‌ها در سمینارها شرکت نمی‌کنند و وقتی در معرض ایده‌های جدید قرار می‌گیرند، اغلب از خود می‌پرسند: «مگر قرار است چه چیزی یاد بگیرم؟»

وقتی فکر کنیم که همه چیز را می‌دانیم، یادگیری را پشت سر می‌گذاریم و از تغییر استقبال نمی‌کنیم. با این کار در نهایت توانایی تفکر و حل مشکلات را از دست می‌دهیم. افراد خاص ذهنی باز دارند و کنجکاو هستند. آن‌ها همواره در جست‌وجوی ایده‌ها، بینش‌ها و دیدگاه‌های جایگزین هستند.

«خود را به یادگیری مادام‌العمر متعهد کنید. ذهن شما و آنچه در آن قرار می‌دهید، با ارزش‌ترین دارایی شماست.»
- آلبرت انیشتین

۷- پیرو رضایت‌های آنی هستند

ما هر روز بین آنچه در حال حاضر به نفع ماست و مزایایی که بعدا در دسترس قرار می‌گیرند، انتخاب‌هایی می‌کنیم.

- اکنون تلویزیون نگاه می‌کنید یا درس می‌خوانید؟
- کیف گوچی می‌خرید یا در یک سهام سرمایه‌گذاری می‌کنید؟
- شغلی را که دوست ندارید، ادامه می‌دهید یا رویاهایتان را دنبال می‌کنید؟

افراد متوسط ​​وقتی با چنین انتخاب‌هایی روبه‌رو می‌شوند، پاداش‌های فوری را انتخاب می‌کنند. آن‌ها فریفته چیزهایی هستند که امروز می‌توانند به دست آورند، حتی اگر چنین دستاوردهایی در نهایت تاثیر کمرنگی در زندگیشان داشته باشد.

روانشناسان طی چندین دهه مطالعه نشان داده‌اند که موثرترین ویژگی یک شخص برای موفقیت در زندگی، توانایی به تعویق انداختن رضایت‌های کوچک و آنی است.

۸- احساس مسئولیت نمی‌کنند و نمی‌توانند کاری را در زمان معین انجام دهند

افراد متوسط معتقدند برای تحقق رویاهایشان تا ابد وقت دارند. آن‌ها به رویاهایشان به چشم یک مسئله اورژانسی نگاه نمی‌کنند. بیش از حد فکر می‌کنند و کارها را به تعویق می‌اندازند. آن‌ها مسئولیت کارها، انتخاب‌ها و تصمیماتشان را به عهده نمی‌گیرند.

در عوض، همیشه بهانه‌های زیرکانه‌ای می‌آورند که چرا شخص دیگری در عدم موفقیت‌شان مقصر است. شما باید بدانید که مسئولیت تمام جنبه‌های زندگی‌تان (سلامتی، رابطه، شغل، مالی، معنوی) تنها با خود با شماست.

باید درک کنید که هر عملی عواقبی دارد و هیچ کس جز شما در عدم موفقیت‌تان، مقصر نیست. این خودتان هستید که باید آستین‌ها را بالا بزنید و دست به کار شوید.

«افراد ثروتمند معتقدند: من زندگی خودم را خلق می کنم. افراد فقیر معتقدند: زندگی برای من اتفاق می افتد.»
- تی هارو اکر

۹- در انتظار چیزی هستند تا آن‌ها را به انسان کامل و بی‌نقصی تبدیل کند

افراد متوسط منتظر می‌مانند تا کاری را به نحو عالی انجام دهند. این در حالی است که افراد خاص کار را شروع می‌کنند و از اشتباهاتشان درس می‌گیرند.

کمال‌گرایی مزایای خود را دارد، اما کمال‌گرایی وسواسی می‌تواند به یک ضربه کشنده برای خلاقیت، انگیزه و عملکرد تبدیل شود.

امکان ندارد بتوانید از روز اول در انجام یک کار متخصص باشید. گذشت زمان به یادگیری و پیشرفت شما کمک خواهد کرد. 

برای دنبال کردن رویاهایتان نیاز نیست صبر کنید تا بی‌نقص شوید. هر روز با تلاش و تمرین روی بهتر شدن تمرکز کنید. هرچه مهارت‌های شما بیش‌تر شود، اعتماد به نفس بالاتری برای انجام کارهای بهتر خواهید داشت.

«جوهر انسان بودن این است که آدمی به دنبال کمال نباشد.»
- جورج اورول

۱۰- افراد متوسط جا می‌زنند

افراد متوسط به راحتی تسلیم می‌شوند. محققان نشان داده‌اند که موفقیت مستلزم استقامت و تعهد به یک هدف بلند مدت، بدون تسلیم شدن است. افراد متوسط با مشاهده اولین چالش جا می‌زنند. متوسط‌ها وقتی کاری سخت می‌شود یا اعصابشان را به هم می‌ریزد، رهایش می‌کنند.

افراد موفق دقیقا برعکس هستند. آن‌ها در مسیر موفقیت حفاری می‌کنند و استقامت دارند. همچنین می‌دانند که موانع و چالش‌ها پیامدهای اجتناب‌‌ناپذیر رویاهای بزرگ هستند.

برای موفقیت، باید در مسیرتان ماندگاری داشته باشید. شما باید با ترس‌های خود روبه‌رو شوید و بر چالش‌های مسیر غلبه کنید.

«نتیجه تلاش شما تنها زمانی خود را نشان می‌دهد که تسلیم نشوید.»
- ناپلئون هیل

متوسط ​​بودن کشنده است. نباید به آن بسنده کرد. هر یک از ما ظرفیت رسیدن به موفقیت‌های بزرگ را داریم. رضایت دادن به چیزی کمتر، رفتاری نادرست با خودتان است. این کار، انکار عظمت و هدر دادن زندگیتان است.

«زندگی متوسط، هدر دادن زندگی است.»
- کالین هوور

 

پریا شمس‌الدین
منبع

ادامه مطلب

ترفند نمایشگر سیاه و سفید برای کاهش استفاده از تلفن همراه

ترفند نمایشگر سیاه و سفید برای کاهش استفاده از تلفن همراه

تلفن‌های هوشمند در عین مفید بودن، خودشان به یک ابزار اعتیادآور تبدیل شده‌اند که اگر از آنها به صورت صحیح استفاده نکنیم، وقت‌ و تمرکز‌مان را تلف می‌کنند.

جالب است بدانید تحقیقات نشان داده ما به طور متوسط روزانه ۶۰ بار به تلفن‌مان مراجعه می‌کنیم و به همین خاطر راهکارهای مختلفی برای کاهش استفاده از تلفن همراه پیشنهاد شده است: از خاموش کردن نوتیفیکیشن‌ها گرفته تا حذف اپلیکیشن‌های وسوسه‌کننده و استفاده از ابزارهایی که ساعات استفاده از تلفن را محدود می‌کنند.

اما یک راهکار ساده و موثر دیگر نیز وجود دارد که می‌تواند تعداد دفعات مراجعه به تلفن در طول روز را کاهش دهد و آن استفاد از بک‌گراند خاکستری و رنگ‌های سیاه و سفید است!

تحقیقات نشان داده رنگ‌ها باعث تحریک مغز ما برای استفاده بیشتر از تلفن همراه می‌شود. بنابراین اگر میزان رنگ‌ها را تا جای ممکن کاهش دهیم، به صورت ناخودآگاه تمایل کمتری به استفاده از تلفن خواهیم داشت.


چگونه رنگ‌ها را کاهش دهیم؟

برای کاهش تاثیر رنگ‌ها می‌توانید این راهکارها را امتحان کنید:

- از یک بک‌گراند سیاه و سفید برای لاک اسکرین و پس زمینه تلفن همراه‌تان استفاده کنید.
- نور نمایشگر را تا جای ممکن کمتر کنید. این کار باعث کاهش تاثیر رنگ‌ها روی مغز انسان می‌شود.
- برخی تلفن‌ها این امکان را دارند که کل نمایشگر را به صورت سیاه‌وسفید درآورید:

برای مثال در آیفون در بخش تنظیمات به بخش Accessibility مراجعه کنید و سپس در بخش Display & Text Size گزینه Color Filters را فعال کنید.

در اندروید این گزینه بسته به شرکت‌ سازنده و نسخه اندروید در مکان‌های مختلفی قرار گرفته است. برای مثال در نسخه ۱۲ در بخش تنظیمات در گزینه Digital Wellbeing & parental control در زیر مجموعه Wind Down قرار گرفته و این امکان را هم دارید که در ساعات مشخصی نمایشگر را به صورت اتوماتیک در وضعیت سیاه‌وسفید قرار دهید.

اگر این راهکارها را امتحان کردید، خوشحال می‌شویم نظرتان را در مورد تاثیر آنها روی کاهش استفاده از تلفن همراه در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.


علی‌اصغر هنرمند

ادامه مطلب

سه نکته ساده و کاربردی در بهبود نورپردازی چهره در کلاس‌های آنلاین

سه نکته ساده و کاربردی در بهبود نورپردازی چهره در کلاس‌های آنلاین

تا همین دو سال پیش، تدریس در فضای آنلاین برای اکثر معلمین و اساتید یک تجربه غریب و ناآشنا بود. اما همه‌گیری کرونا سبب شده که به یک فرایند روزمره و عادی تبدیل شود.

اما با وجود گذشت زمان، هنوز بسیاری از تدریس‌های مجازی از کیفیت لازم برخوردار نیستند. یکی از مشکلات رایج در کلاس‌های آنلاین، کیفیت پایین تصویر مدرس و نورپردازی نامناسب آن است.

در این مطلب کوتاه می‌خواهیم به سه نکته ساده اما مهم در نورپردازی هنگام برگزاری کلاس‌های آنلاین بپردازیم:

۱- وجود نور کافی

اطمینان حاصل کنید محیط به اندازه کافی روشن است. اگر نیست، تصویر شما تیره و بی‌کیفیت به نظر می‌رسد. راهکارهای مختلفی برای بهبود نور وجود دارد از اضافه کردن چند لامپ ساده تا استفاده از ابزارهای تخصصی نورپردازی.

اگر نمی‌خواهید هزینه زیادی صرف کنید، با اضافه کردن یک یا چند لامپ LED می‌توانید کیفیت نور را به طور قابل توجهی افزایش دهید. اما در صورتی که برای آموزش‌تان فیلم ضبط می‌کنید، بهتر است سراغ نورپردازی‌های تخصصی بروید که در یک مطلب مجزای بزرگراه به آن می‌پردازیم.


۲- سایه‌ها مهم هستند

توجه کنید که نور روی چهره شما به صورت یکنواخت پخش شده باشد. به زاویه سایه‌ها روی صورت دقت کنید. گاهی اوقات وجود سایه‌ی نامناسب روی چهره سبب می‌شود که حالت صورت شما متفاوت جلوه کند و مثلا مرموز یا ترسناک به‌نظر برسید! تصویر بالا را ملاحظه کنید و ببینید که سایه‌ها تا چه حد روی حالت چهره تاثیر می‌گذارند.

 

۳- نور طبیعی را فراموش نکنید

اگر می‌توانید از نور طبیعی استفاده کنید، چرا که یک منبع عالی و رایگان به حساب می‌آید. اگر زوایه خودتان را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که نور پنجره به صورت شما بتابد، معمولا نتیجه کار بسیار خوب خواهد بود.

توجه کنید که نور باید رو چهره شما باشد و نه پشت سر شما. برخی افراد به اشتباه پنجره را پشت سر خودشان قرار می‌دهند و باعث ایجاد حالتی می‌شوند که به آن ضدنور می‌گویند (تصویر سمت چپ) و سبب می‌شود چهره شما تاریک‌تر بشود.

 

ادامه مطلب

آشنایی با انواع روش‌های آموزش الکترونیکی: آموزش همزمان و غیرهمزمان

آشنایی با انواع روش‌های آموزش الکترونیکی: آموزش همزمان و غیرهمزمان

حتما می‌دانید که آموزش الکترونیکی به چندین روش مختلف‌ تقسیم‌بندی می‌شود. اما از یک نگاه می‌توانیم آن را به دو دسته کلی تقسیم‌بندی کنیم:

- آموزش مجازی همزمان (Synchronous Learning)
- آموزش مجازی غیرهمزمان (Asynchronous Learning)


آموزش مجازی همزمان (Synchronous Learning) چیست؟

همه‌گیری کرونا باعث شد که استفاده از این روش آموزشی به طور تصاعدی افزایش پیدا کند. در این روش، مدرس و شرکت‌کنندگان به صورت همزمان در یک محیط آموزشی آنلاین (مثل یک کلاس مجازی) حضور پیدا ‌می‌کنند.

مثال‌هایی از این روش آموزشی به این شرح‌اند:
- کلاس‌های آنلاین با حضور مدرس و دانش‌آموزان
- کنفرانس‌ها و وبینارهای مجازی
- گروه‌های یادگیری آنلاین (با مشارکت دانشجویان یا دانش‌آموزان که به مرور و یادگیری گروهی می‌پردازند)


مزیت‌های آموزش همزمان:
- امکان تعامل میان شرکت‌کنندگان و مدرس وجود دارد.
- امکان ارایه بازخورد زنده توسط مدرس و دیگران وجود دارد.
- یادگیری در زمان‌های مشخص صورت می‌گیرد و افراد مجبورند در ساعات مقرر در کلاس حضور پیدا کنند.

 

آموزش مجازی غیرهمزمان (Asynchronous Learning) چیست؟

این روش آموزشی تقریبا در نقطه مخالف همزمان قرار می‌گیرد. در این روش، مدرس محتوای آموزشی‌اش را از قبل تهیه می‌کند و به صورت آماده (به شکل فیلم، نوشته، تصویر و…) در دسترس شرکت‌کنندگان قرار می‌دهد.

شرکت‌کنندگان می‌توانند در هر ساعت از شبانه‌روز به محتوای آموزشی دسترسی داشته باشند و با توجه به زمان آزاد خود با سرعت مدنظر خودشان در برنامه آموزشی شرکت‌ کنند.

البته دوره‌های غیرهمزمان نیز گاهی اوقات دارای محدودیت‌های زمانی هستند و مثلا شرکت‌کنندگان در یک بازه زمانی مشخص (مثلا ۳۰ روزه) باید محتوای آموزشی را مشاهده کنند.


مزیت‌های آموزش غیرهمزمان:
- شرکت‌کنندگان می‌توانند با سرعت و در زمان‌های مدنظر خودشان محتوای آموزشی را ببینند.
- کیفیت محتوای آموزشی معمولا نسبت به دوره‌های همزمان بالاتر است چون مدرس وقت و دقت بیشتری صرف تهیه آنها می‌کند.
- برگزاری این نوع دوره آموزشی راحت‌تر است و به پشتیبانی و هماهنگی کمتری نیاز دارد.
- از آنجایی که شرکت‌کنندگان در انتخاب ساعات آموزش آزاد هستند، معمولا استقبال از این روش بیشتر است.


البته تهیه محتوای دوره‌های غیرهمزمان نسبت به همزمان دشوارتر است و نیاز به برنامه‌ریزی و زمان بیشتری دارد. اما اغلب به زحمت‌اش می‌ارزد چرا که محتوای تهیه شده معمولا تا مدت‌ها قابل استفاده است.


امکان برگزاری هر دو روش آموزشی در بزرگراه:

سیستم آموزش آنلاین بزرگراه از هر دو روش آموزش همزمان و غیرهمزمان پشتیبانی می‌کند. بنابراین شما با توجه به نیاز و نوع برنامه آموزشی‌تان می‌توانید هم کلاس‌های زنده و هم برنامه‌های از‌ پیش تهیه شده غیرهمزمان داشته باشید.

ضمن اینکه امکان برگزاری دوره‌های ترکیبی نیز در بزرگراه وجود دارد. در این روش بخشی از آموزش به صورت غیرهمزمان انجام شده و بخشی نیز به صورت همزمان اجرا می‌شود.

برای مثلا یک دوره آموزشی سه‌ماهه حاوی سرفصل‌های مختلف به صورت از پیش آماده تهیه می‌کنید و در روز‌های خاصی نیز برخی کلاس‌های پرسش‌وپاسخ و رفع اشکال به صورت همزمان برگزار می‌شود.


همانطور که صحبت شد، هر کدام از این روش‌های آموزشی دارای نقاط قوت مخصوص خود هستند و اگر می‌خواهیم یک آموزش موثر داشته باشیم، باید بتوانیم از ترکیب درستی از هر دو نوع روش استفاده کنیم تا بتوانیم بهترین راهکار آموزش را همراه با بیشترین پوشش ممکن داشته باشیم.

خوشحال می‌شویم نظرات و تجربیات شما را هم در این رابطه در بخش نظرات داشته باشیم.

 

ادامه مطلب

آشنایی با «محتوای پیش از وبینار» در سامانه بزرگراه

آشنایی با «محتوای پیش از وبینار» در سامانه بزرگراه

همانطور که از اسم این ویژگی مشخص است، گاهی اوقات می‌خواهیم پیش از برگزاری یک کلاس یا وبینار آنلاین، یک محتوا در اختیار شرکت‌کنندگان قرار بدهیم.

برخی مثال‌های کاربرد‌ی:

- برگزاری یک «پیش آزمون» از شرکت‌کنندگان، برای سنجش سطح اطلاعات کاربران پیش از برگزاری یک کلاس آنلاین.
- پر کردن یک «پرسشنامه» توسط شرکت‌کنندگان.
- ارائه برخی اطلاعات اولیه پیش از کلاس (در قالب متن، عکس، فیلم).
- یادآوری برخی قوانین و مقررات یا نکات ضروری پیش از ورود به کلاس.

همه این کارها با ویژگی «محتوای پیش از وبینار» بزرگراه امکان پذیر است. در این بخش می‌توانید انواع محتواها شامل: متن و عکس، فایل، ویدیو، آزمون و پرسشنامه را درج کنید و سامانه پیش از ورود به اتاق اصلی، آنها را به کاربر نشان می‌دهد.

ضمنا می‌توانید در صورت نیاز، محتوای پیش از وبینار را مانند همه دوره‌های استاندارد بزرگراه به بخش‌های مختلف (شامل سرفصل، درس و اسلاید) تقسیم‌بندی کنید و بنابراین انعطاف فوق‌العاده‌ای در طراحی انواع محتوا در اختیار شما است.

محتوای پیش از وبینار به‌گونه‌ای است که یک بار به صورت اجباری به شرکت‌کنندگان نمایش داده می‌شود. بنابراین اطمینان حاصل پیدا می‌کنید که همه شرکت‌کنندگان در پیش آزمون شما شرکت کرده‌اند. اما در ورود‌های بعدی به کلاس، کاربران اجباری به دیدن آن نداشته و مستقیما وارد اتاق اصلی می‌شوند

فراموش نکنید محتوای پیش از وبینار، پس از مرحله ثبت‌نام در دسترس شرکت‌کنندگان قرار می‌گیرد. بنابراین فقط کاربرانی به این بخش دسترسی خواهند داشت که ثبت‌نام در کلاس یا وبینار شما را انجام داده باشند.

 

ادامه مطلب

امکان جدید: دریافت فایل از کاربران

امکان جدید: دریافت فایل از کاربران

اگر قصد دریافت فایل از کاربران داشته باشید، ویژگی جدید بزرگراه، این فرایند را برایتان آسان و کاربردی می‌کند.

کاربرد‌های این ویژگی برای موارد مانند دریافت «تمرین کلاسی» و یا «مدارک» (مانند تصویر کارت ملی) از شرکت‌کنندگان دوره‌ و کلاس است.

برای دریافت فایل از کاربران ابتدا ویژگی‌های فایل مدنظرتان را در پنل مدیریت (در بخش فایل‌ها) مشخص ‌می‌کنید. ویژگی‌هایی مانند فرمت‌های مجاز، حداکثر حجم و همینطور عنوان و توضیحات فایل. سپس شرکت‌کنندگان به راحتی می‌توانند برای ارسال فایل به شما اقدام کنند.

بخش ارسال فایل (توسط کاربران) به صورت یک کادر مجزا در «صفحه معرفی دوره» مشاهده می‌شود. این کادر فقط توسط افرادی قابل دسترسی است، که در دوره یا کلاس مورد نظر ثبت‌نام کرده باشند.


مشاهده فایل‌های دریافتی و فرایند تایید و رد آنها:

معمولا لازم است که فایل‌های دریافتی از کاربران را مورد ارزیابی و تایید قرار دهیم. بنابراین شما این امکان را دارید که فایل‌های دریافتی را «تایید یا رد» کنید. در صورت رد کردن، کاربر با پیام «عدم تایید» مواجه شده و می‌تواند مجددا جهت ارسال فایل جایگزین اقدام کند.

ادامه مطلب

آشنایی با آناتومی «صفحه معرفی» دوره و کلاس در سیستم آموزش مجازی بزرگراه

آشنایی با آناتومی «صفحه معرفی» دوره و کلاس در سیستم آموزش مجازی بزرگراه

برنامه آموزش مجازی شما از هر نوعی که باشد، نیاز به یک «صفحه معرفی اختصاصی» دارد تا محتوای آموزشی‌تان را به بهترین نحو ممکن به شرکت‌کنندگان معرفی کند. این صفحه تاثیر زیادی در جذب مخاطب، افزایش ثبت‌نام‌ و استقبال شرکت‌کنندگان ایفا می‌کند.

در بزرگراه ما وقت زیادی را صرف تکامل و بهینه‌سازی این صفحه کرده‌ایم و شما می‌توانید انواع توضیحات و اطلاعات مربوط به برنامه آموزشی‌تان را در اینجا به بهترین نحو ممکن درج نمایید. صفحه لندینگ (معرفی دوره) به زیبایی در تلفن‌همراه و کامپیوتر قابل مشاهده است.

در تصویر پایین با اجزای مهم این صفحه آشنا می‌شوید:


قابلیت اضافه کردن «فایل‌های ضمیمه» به صفحه معرفی برنامه

علاوه بر موارد نمایش داده شده در تصویر بالا، این صفحه دارای برخی امکانات پنهان دیگر نیز هست. برای مثال خیلی اوقات و به‌ویژه در مورد کلاس‌ها و وبینارها می‌خواهیم فایل‌های تدریس اساتید و دیگر موارد مرتبط را در اختیار شرکت‌کنندگان برنامه قرار بدهیم. البته در خود کلاس آنلاین این ویژگی وجود دارد که هنگام تدریس استاد، امکان دانلود فایل‌ها را فراهم کنیم. اما اغلب شرکت‌کنندگان در طول کلاس، فایل‌ها را به موقع دانلود نمی‌کنند و معمولا عده زیادی بعد از کلاس نیز به دنبال فایل‌های کلاس هستند.

شما این امکان را دارید تا فایل‌های اساتید را در صفحه معرفی دوره نیز در اختیار شرکت‌کنندگان قرار بدهید تا امکان دانلود آنها حتی بعد از اتمام وبینار نیز فراهم باشد.

ضمن اینکه امکان محدود کردن دانلود برای شرکت‌کنندگان کلاس یا دسترسی دانلود برای عموم نیز وجود دارد.

فراموش نکنید این صفحه در آدرس اختصاصی (دامنه) اختصاصی خودتان قرار دارد و تمام ترافیک بازدیدکنندگان به «سایت خودتان» هدایت می‌شود.

اگر هنوز سایت و سامانه آموزش مجازی اختصاصی خودتان را راه‌‌اندازی نکرده‌اید و به دنبال یک راهکار جامع هستید، همین الان با ما تماس بگیرید!

می‌توانید با تلفن: 02128425026 تماس بگیرید یا از فرم تماس با ما استفاده کنید.

ادامه مطلب

۱۰ نکته برتر بهره‌وری که به آرامش ذهن شما کمک می‌کنند

۱۰ نکته برتر بهره‌وری که به آرامش ذهن شما کمک می‌کنند

در دنیای امروز کمتر کسی است که سرش شلوغ نباشد. بسیاری از ما هر روز با سِیلی از کارها مواجه می‌شویم. این ۱۰ نکته می‌تواند به انجام دادن راحت‌تر کارها بدون اینکه دیوانه شوید، کمک کند:

۱- وظایفتان را یادداشت کنید
هر کار و تعهدی باید نوشته شود. با این کار ذهن شما برای یادآوری انرژی اضافی مصرف نمی‌کند. دیوید آلن در کتاب مهم خود در مورد بهره‌وری با عنوان «GTD»، به این نکته اشاره می‌کند که چگونه کارهای ناتمام، ذهن و روان اشغال می‌کند. در نتیجه شما به مرور خسته‌تر و حواس‌پرت‌تر می‌شوید و بهره‌وری‌تان کاهش می‌یابد. برای آشنایی بیش‌تر با سیستم GTD (بهبود مدیریت کارها و افزایش بهره‌وری) اینجا کلیک کنید.

اولین قدم برای مدیریت زمان این است که به یک سیستم (حتی یک قلم و کاغذ ساده) اعتماد کرده و هر تعهد کوچک و بزرگی را یادداشت کنید.

 

۲- کارهای خود را از قبل مرور کنید
هر شب کارهای روز بعد را مرور کنید. قبل از ترک محل کار یا رفتن به رختخواب، ۱۰ دقیقه وقت بگذارید و به تعهدات روز بعد نگاه کنید. شاید نیاز باشد تا برای جلسه کاری روز بعد فایلی را از پیش آماده کنید.

- آیا در حال حاضر این فایل در دسترس شماست؟ 

- آیا می‌توانید برخی از کارهای روز بعد را به شخص دیگری واگذار کنید؟ (مورد شماره ۹ را مطالعه کنید)

- آیا می‌توان کارهای غیرضروری را حذف کرد؟

هر چه روز شما شلوغ‌تر باشد، انجام این مرور سریع در صبح زود یا شب قبل، از اهمیت بیشتری برخوردار است. با انجام این کار وقتتان را برای تصمیم‌گیری تلف نمی‌کنید و ضمنا ذهن‌تان برای انجام کارهای دشوار روز بعد آمادگی پیدا می‌کند و احتمال انجام دادن‌شان بسیار بیشتر می‌شود.

 

۳- ابتدا سخت‌ترین کار را انجام دهید
شاید کلیشه‌ای به نظر برسد اما قورباغه‌تان را قورت دهید. این قورباغه می‌تواند یک پروژه بزرگ یا یک تماس تلفنی ناخوشایند باشد. موکول کردن چنین وظایفی به روز بعد، جز فرسودگی و حس عذاب وجدان ارمغان دیگری نخواهد داشت.

 

۴- مانعی که حواس شما را پرت می‌کند کنار بگذارید
حواس‌پرتی ناشی از وقفه‌های مداوم، قاتل بهره‌وری است. این وقفه می‌تواند نوتیفیکیشن‌ تلفن همراه یا یک شخص باشد. همان فناوری که زندگی را آسان‌تر کرده، می تواند انجام کارهای مفید و موثر را عملا غیر ممکن کند. اگر می‌خواهید روی موضوعی تمرکز کنید، تمامی ارتباطات بیرونی را قطع کرده و به خود فرصتی برای تامل بدهید.

 

۵- استراحت کنید
شما تنها برای مدت محدودی می‌توانید تمرکز عمیق داشته باشید. حتی در شلوغ‌ترین روزها نیز ده دقیقه‌ای را برای ایستادن، کشش، نوشیدن آب و قدم زدن اختصاص دهید.

 

۶- کارهای مشابه را با هم انجام دهید
کارهای مشابه را گروه‌بندی کنید و هر دسته را در زمان‌ مشخص انجام دهید. برای مثال شاید انجام تماس‌های تلفنی و پاسخ دادن به ایمیل‌ در یک گروه جای بگیرند. رعایت این نکته به شتاب شما کمک خواهد کرد. با این کار کمتر از یک شاخه به شاخه دیگر می‌پرید و در زمان نیز صرفه جویی می‌کنید. 

 

۷- صبحانه مناسب بخورید
مطالعات بسیاری به اهمیت صبحانه برای حفظ سلامتی تاکید کرده‌اند. افراد سالم بازدهی بیشتری دارند. مهم نیست چقدر مشغله دارید. در هر حال یک صبحانه مناسب بخورید. این به شما انرژی کافی برای شروع یک روز عالی را خواهد داد. 

 

۸- ورزش کنید
خون‌رسانی بهتر به مغز، توانایی تمرکز را افزایش می‌دهد. برای بهره‌مندی از این مزیت، نیازی نیست ساعت‌ها در باشگاه باشید. انجام حرکات ایزومتریک حتی زمانی که پشت میز هستید نیز کمک خواهد کرد.

 

۹- از دیگران کمک بخواهید
برخی افراد از درخواست کمک متنفرند. آنها معتقدند که توضیح دادن کاری به شخصی دیگر، بسیار بیشتر از انجام آن توسط خودشان زمان می‌برد. این نکته را در نظر بگیرید که نباید الزاما همه‌ی کارها را خودتان انجام دهید. یک کلید مهم برای بهره‌وری این است که تنها کارهایی را انجام دهید که «فقط خود شما» از عهده‌اش برمی‌آیید.

 

۱۰- به کارهای غیرضروری نه بگویید
نه گفتن را تمرین کنید. آیا روز شما توسط اولویت‌های شخص دیگری ربوده شده است؟ به مهمانی یا جلسات غیرضروری نه بگویید. 

هنگامی که شخصی با شما تماس می گیرد یا شرکت از شما درخواست جدیدی دارد، ‌چند ثانیه مکث و تامل کنید. از خودتان بپرسید که آیا این کار با اولویت‌های شما همخوانی دارد یا خیر.

اگر پاسخ منفی است، آن را رد کنید. «نه» یک جمله کامل است و هیچ توضیحی لازم نیست اما می‌توانید از عباراتی همچون «از اینکه من را دعوت کردید متشکرم، اما خیر.»، «ممنون که پرسیدید، اما نه.» استفاده کنید.

 

پریا شمس‌الدین

منبع

 

ادامه مطلب

امکان جدید: مشاهده جزییات حضور کاربران در وبینارها و کلاس‌های آنلاین

امکان جدید: مشاهده جزییات حضور کاربران در وبینارها و کلاس‌های آنلاین

یکی از درخواست‌های مهم برگزار کنندگان و مدرسین کلاس‌های مجازی، این بوده که از جزئیات حضور شرکت‌کنندگان کلاس‌های آنلاین مطلع باشند.

البته سامانه بزرگراه امکان حضور و غیاب اتوماتیک کاربران را از مدت‌ها قبل فراهم کرده بود و کاربران هر دقیقه یک بار به صورت اتوماتیک حضور و غیاب شده و مجموع دقایق حضور آنها در گزارش کلاس در دسترس برگزارکنندگان قرار داشت.

اکنون یک امکان جدید در دسترس شما قرار دارد و آن دسترسی به «گزارش جزئیات حضور» هر کاربر است.

کافی است در پنل مدیریت برنامه به بخش «گزارش‌ها» و قسمت «شرکت‌کنندگان» مراجعه کنید و در مقابل نام هر کاربر روی آیکون «گزارش حضور» کلیک کنید تا جزئیات حضور هر کاربر را مشاهده کنید و برای مثال ببینید یک کاربر در طول یک وبینار چند بار ورود و خروج داشته و هر بار چه مدت آنلاین بوده است.

ضمن اینکه با کلیک روی آیکون جزیيات، می‌توانید از نوع مرورگر و دستگاه مورد استفاده توسط شرکت‌کننده نیز مطلع شوید.

 

ادامه مطلب